Kirkkonummen aluevaaliehdokkaat

Kirkkonummelta aluevaaliehdokkaiksi on 2.11.2021 mennessä nimetty seuraavat henkilöt:

• Purra Riikka
  • Aallonharja Piia
  • Granström Anneli
  • Järvinen Johanna
  • Salminen Ville
  • Lankinen Arttu
  • Sjöroos Mitra
  • Vainionpää Santtu
  • Jarkko Kaari
  • Mika Pahlsten
  • Jani Kähkönen

YLEISTÄ ALUEVAALEISTA

Eduskunnan kesällä 23.6.2021 päättämässä sote- ja maakuntauudistuksessa Suomeen perustetaan 21 hyvinvointialuetta, joita koskeva lainsäädäntö tuli voimaan 1.7.2021.

Hyvinvointialueen ylintä päätösvaltaa tulee käyttämään aluevaltuusto, jonka jäsenet ja varajäsenet valitaan nyt pidettävissä aluevaaleissa. Valtuuston toimikausi on neljä vuotta.

Helsingin kaupunki ei ole hyvinvointialue eikä kuulu mihinkään hyvinvointialueeseen eikä siellä siten toimiteta aluevaaleja. Helsingin kaupungilla on sote-uudistuksessa erillisasema: se vastaa jatkossakin itse kaupunkina sote-asioiden ja pelastustoimen järjestämisestä. Ylintä päätösvaltaa näissä asioissa Helsingissä käyttää kaupunginvaltuusto, joka valittiin viime kuntavaaleissa.

Aluevaalien ehdokasasettelu päättyy 14.12.2021 klo 16:00 ja vaalien varsinainen äänestyspäivä on 23.1.2022.

Ehdolle aluevaaleihin ilmottaudu tästä linkistä.

Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustointa koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (616/2021) 7 §:n mukaan hyvinvointialueemme nimi ja alueet ovat:
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, joka muodostuu Uudenmaan maakuntaan kuuluvista Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin kunnista.

Perussuomalaiset.fi sivuilta löytyy lisää tietoa ALUEVAALIT 2022