Tapahtuma: Maahanmuutto ja talous

28.9.2017 klo 18:30 - 21:00

Suomen Perusta -ajatuspaja ja Kirkkonummen Perussuomalaiset järjestävät maahanmuuttoa ja taloutta käsittelevän keskustelutilaisuuden torstaina 28.9. klo 18.30 Kirkkonummen valtuustotalon (Ervastintie 2) Kirkkonummi-salissa. Aiheesta ovat keskustelemassa emeritusprofessori Matti Viren, poliittinen suunnittelija Riikka Purra, Suomen Perustan toiminnanjohtaja Simo Grönroos ja kansanedustaja Laura Huhtasaari.

Parantaako vai heikentääkö maahanmuutto Suomen taloudellista huoltosuhdetta? Mitä vaikutuksia maahanmuuton myötä tapahtuvalla työvoiman tarjonnan kasvulla on taas palkkoihin ja työmarkkinoihin – entä talouden pääomavaltaisuuteen ja investointeihin? Onko maahanmuutosta edes järkevää puhua yhtenä kokonaisuutena, jos tulijaryhmien työllisyysasteet ja julkisen talouden vaikutukset vaihtelevat suuresti?

Suomen Perusta -ajatuspajan vasta julkaisemassa raportin Maahanmuutto – talouden ongelma vai ongelmien ratkaisu? taloustieteen emeritusprofessori Matti Viren käsittelee maahanmuuton vaikutuksia talouteen ja työmarkkinoihin sekä pohtii yleisesti maahanmuuttopolitiikkaan liittyviä kysymyksiä. Jos maahanmuutto on julkisten menojen kannalta enemmän ongelma kuin ratkaisu, niin olisiko kestävyysvajeen korjaamiseksi keskityttävä käymään ennemminkin kriittistä keskustelua julkisen sektorin koosta, kuin maahanmuuton lisäämisestä?

Tilaisuuteen on vapaa pääsy – tervetuloa!

Kartta latautuu...