Metropolihallinto

Mielipidekirjoitus, julkaistu Kirkkonummen Sanomissa n:o 72, 14.9.2014 (linkki tässä):

Metropolihallinto

Pääkaupunkiseudulle perustetaan metropolihallinto. Hallituksen esitys asiasta annetaan eduskunnalle 4.12.2014. Alueen kunnissa (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Sipoo, Kerava, Tuusula, Järvenpää, Kirkkonummi, Vihti, Nurmijärvi, Mäntsälä, Hyvinkää, Pornainen ja mahdollisesti Porvoo sekä Lohja) eletään suuren hämmennyksen vallassa, sillä uutta hallintomuotoa valmistellaan valtavalla kiireellä. Tuntuu siltä, että hallitus on tyystin heittänyt romukoppaan hyvän lainlaatimisjärjestyksen. Oikeuskanslerin olisi syytä puuttua asiaan. Metropolihallinnon kaltainen iso päätös tulee valmistella huolella.

Metropolihallinto tulee suunnitelman mukaan vastaamaan monista alueista, joita nyt hoitavat kunnat. Hallituksen linjauksen mukaan metropolihallinto vastaa lähes kaikesta maankäytöstä, mukaan lukien kaavoitus ja asuminen, julkisen liikenteen (HSL) suunnittelu ja hoitaminen sekä ympäristöasioista (HSY). Mitään suunnitelmia siitä, miten alueen kunnille kompensoidaan kuntayhtymiin sijoitetut pääomat ei ole esitetty. Metropolialueelle kaavaillaan myös vaaleilla valittavaa valtuustoa, joka valittaisiin seuraavien kuntavaalien yhteydessä. Vaalitavassa huomioitaisiin alueellinen ja puoluepoliittinen edustavuus.

Metropolihallinnon valmistelutyö on edelleen niin kesken, ettei ole tietoa siitä miten tämä tapahtuisi. Mahdollistahan on, että vaaleilla valittavaan metropolivaltuustoon nousee vain kuntien suurimpien ryhmien edustajat edustamaan kuntiaan. Tämä antaisi kokoomukselle kohtuuttoman suuren päätäntävallan suhteessa heidän suhteelliseen kokonaiskannatukseensa. Mikäli metropolista tehdään yksi yhtenäinen vaalipiiri vie se pienten kuntien vaikuttamismahdollisuudet kokonaan.

Pääkaupunkiseudulle kasataan valtuustoa valtuuston päälle ja päätöksenteko mutkistuu entisestään. Rakennetaanko nyt tietoisesti vain uutta hallintohimmeliä? Varsinaisista valtuustoista uhkaa tulla lähinnä toisarvoisia kahvittelukerhoja. Metropolivaltuusto on ristiriidassa kuntien itsemääräämisoikeuden kanssa ja siten käsittääkseni perustuslain vastainen. Demokratia karkaa kunnista.

Metropolihallinnolle ei tule omaa verotusoikeutta, vaan kunnat siirtäisivät omaa budjettivaltaansa metropolille tiettyjen kunnan tehtävien siirtyessä metropolihallinnon tehtäväksi. Hallitus on asettanut metropolihankkeen yhdeksi kärkihankkeekseen ja yrittää runnoa sitä läpi seuraamuksista suuremmin piittaamatta. Prosessi on päämäärää tärkeämpää. Metropolihanke käynnistyy jo 2017.

Oman mausteensa tähän soppaan tuo sote-uudistus. Metropolialueella ja koko Suomessa se tarkoittaa seudun kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen yhdistämistä. Kaikki hoiva terveyskeskuksista alkaen tulee metropolihallinnon vastuulle. Sote-palveluiden järjestämisvastuu on kuitenkin suunniteltu viidelle sote-alueelle. Tuottamisvastuu taas on kunnalla tai kuntayhtymällä.

Metropolialueella tuottamisvastuu on siis metropolilla. Näin ollen kunnat siirtäisivät merkittävän osan taloudellista valtaansa metropolihallinnolle, ilman että he voisivat juurikaan vaikuttaa rahojensa käyttöön. Sote-vallan menetys on kunnille suuri asia, sillä niiden budjetista leijonan osan syö juuri sote-asiat. Pahimmillaan kunnissa koetaan täystyrmäys, koska metropolihallinto voi toimintaa tehostaessaan lopettaa lähiterveyspalvelut.

Mitä sitten kunnanvaltuustojen päätettäväksi jää metropoli ja sote-uudistuksen jälkeen? Lähinnä perusopetus ja päiväkodit sekä puistoosasto. Kyseessä on itse asiassa naamioitu kuntaliitos. Kuka enää tämän jälkeen haluaa kunnalliseksi luottamushenkilöksi päättämään lähes ei mistään?

PEKKA M. SINISALO

Perussuomalaisten Uudenmaan piirin puheenjohtaja, puoluehallituksen jäsen

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa