KirPeän esittely

Kirkkonummen Perussuomalaisten ääni = KirPeä

Noin kymmenen vuotta sitten, 18. huhtikuuta 2008, kuusi herrasmiestä kokoontui yhteen muinaisen SMP:n palaneille raunioille ja päättivät, että Suomen Maaseudun Puolueen Kirkkonummen seudun puolueosasto ry:stä tulee Kirkkonummen Perussuomalaiset ry. Samassa tilaisuudessa Kirkkonummen Perussuomalaiset sai myös lempinimen KirPeä eli Kirkkonummen Perussuomalaisten ääni. Kymmenen vuotta Kirkkonummen Perussuomalaiset on toiminut kirkkonummelaisten kirpeänä äänenä politiikassa ja tulee jatkamaan vastaisuudessakin.

KirPeän perustustilaisuudesta. Vasen ylhäältä Pietari Jääskeläinen, Simo Grönroos, Viljo "Ville" Savolainen, Ville Salmela. Alhaalta vasemmalta Oskar Salakari ja Timo Soini.

KirPeän perustustilaisuudesta. Vasen ylhäältä Pietari Jääskeläinen, Simo Grönroos, Viljo “Ville” Savolainen, Ville Salmela. Alhaalta vasemmalta Oskar Salakari ja Timo Soini.

Perusta Ajatuspajan toiminnanjohtaja Simo Grönroos on KirPeän perustajajäsen.

Yhdistyksen perustajajäseniä olivat nykyään Perusta Ajatuspajan toiminnanjohtaja Simo Grönroos sekä Oskar Salakari, Ville Salmela ja Viljo Savolainen. Paikalla perustamistilaisuudessa olivat myös Perussuomalaisten silloinen puheenjohtaja Timo Soini ja kansanedustaja Pietari Jääskeläinen.

Paljon on tapahtunut kymmenessä vuodessa. Äijäpuolueen Kirkkonummen paikallisyhdistys on naisistunut ja kuusi herrasmiestä on vaihtunut isommaksi yhdistykseksi, jonka jäsenistöstä noin puolet on naisia ja puolet on miehiä. Tämä sama jako löytyy myös yhdistyksemme hallituksesta. Yksikään hallituksemme jäsenistä ei ole niin sanottu kiintiöjäsen vaan yhdistyksestämme löytyy niin monta hyvää tyyppiä, että sukupuolella ei ole mitään merkitystä. Kiintiöajattelu olisi näiden hyvien ihmisten kykyjen aliarvioimista.

Jos mennään vielä ajassa taaksepäin, niin kymmenen vuotta sitten, vuoden 2008 kunnallisvaaleissa KirPeä sai läpi kolme valtuutettua 6,5% äänisaaliilla. Vuoden 2012 vaaleissa viisi ehdokasta nousi valtuustoon tasan 10% äänisaaliilla. Vuoden 2017 kuntavaaleissa läpi menneitä valtuutettuja oli neljä 7,8% äänisaaliilla, mutta joukko kutistui syksyllä kolmeen valtuutettuun. Kunnanvaltuutettujen paikat ovat nyt kolmen vahvan naisen hallussa, mutta varavaltuutetuista löytyy myös hyviä, vahvoja miehiä.

Kirkkonummen Perussuomalaisten valtuustoryhmän kunnanvaltuutetut 2018. Vasemmalta oikealle: Piia Aallonharja, Riikka Purra ja Anneli Granström

KirPeän jäsenistö on kasvanut tässä kymmenessä vuodessa tasaisesti. Välillä vanhoja lähtee, mutta uusia on tullut tilalle. On ollut ilo haastatella uusia jäseniä ja huomata miten Perussuomalainen, isänmaallinen sanoma innostaa monenlaisia ihmisiä, lukuisista erilaisista taustoista riippumatta. KirPeän jäseniä yhdistää myös halu toimia paikallisesti Kirkkonummen ja kirkkonummelaisten hyväksi ja siihen yhdistyksemme on tarjonnut mahdollisuuksia luottamustoimien ja erilaisten tapahtumien kautta.

KirPeän aktiivisia jäseniä täytyy kiittää siitä, etten ole missään nähnyt niin iloista ja hauskaa porukkaa seisomassa telttatapahtumassa torilla tuntikausia hymyssä suin keskustelemassa ihmisten kanssa, vaikka ulkona olisi pakkasta tai sataisi räntää tai vettä vihmoisi vaakatasossa. Tällaisten aktiivisten jäsenten panos on yhdistyksellemme kultaakin kalliimpaa ja onneksi välillä telttatapahtumissa paistaa myös aurinko.

Riikka Purra – Kirkkonummen valtuustoryhmän puheenjohtaja 2018

KirPeän jäsenyyden ei tarvitse kuitenkaan tarkoittaa aktiivista osallistumista, sillä jokainen jäsen on meille arvokas. Jo pelkästään jäsenmaksun maksamalla on tukemassa sitä tärkeätä työtä, jota Kirkkonummen Perussuomalaiset tekevät Kirkkonummella. Ei kannata myöskään unohtaa sitä työtä mitä mm. sosiaalisessa mediassa jäsenemme tekevät päivittäin. Se työ voi olla esimerkiksi Suomen uutisten linkkien jakamista, kirjoituksista tykkäämistä, omien kirjoitusten postaamista ja keskusteluihin osallistumista. Arvostamme avointa keskustelua erilaisilla sosiaalisen median alustoilla ja pidämme tärkeänä, että jäsenemme käyttävät oikeuttaan sananvapauteen asiallisesti.

Näillä näkymin Suomessa käydään kahdet isot vaalit tässä vähän ajan sisällä ja työtä niiden eteen riittää. Luvassa on palelua torilla, satojen Perussuomalainen-lehtien ja flyerien jakelua, mutta myös mielenkiintoista keskustelua, paljon hyvää meininkiä ja ihania ihmisiä. Jokaisen jäsenen panosta tarvitaan. Kirkkonummen kunnan teema on ollut Yhdessä – Tillsammans ja yhdessä jatketaan työtä vielä kymmeniä vuosia eteenpäin tämän yhdistyksen ja puolueen eteen.

Kirkkonummella 18.4.2018

Piia Aallonharja