PS Valtuustoryhmän budjettipuhe 11.11.2019

Suomen kuntatalous on erittäin huolestuttavassa tilassa. Osin tilanne on krooninen. Ikääntyneiden osuus väestöstä kasvaa, ja sotekulut ovat paisuneet odotettua enemmän. Toisaalta monissa kunnissa, kuten Kirkkonummella, investoinnit painavat päälle, ties monennettako vuotta.

Valtuusto on budjettinsa kanssa väkisinkin vähän näpertelemässä, sillä kuntien tuottamat tehtävät ovat pääasiassa lakisääteisiä palveluita. Ne vain on tehtävä, ja sopeutuspaineet kohdistuvat sitten jonnekin muualle.

On selvää, että taloudelliset erot vaihtelevat kuntien välillä, mutta enää ongelmat eivät kosketa vain kaukana maakunnissa sijaitsevia taantuvia kuntia, vaan myös Helsinkiä lukuun ottamatta useimpia suuria kaupunkejakin. Lähin niistä on Espoo.

Osin ongelmat ovat itseaiheutettuja, kuten kuvittelemalla, että taloudellisilta nettovaikutuksiltaan negatiivinen maahanmuutto voisi muuttua positiiviseksi, jos oikein toivomme ja kotouttamistoimiin satsaamme. Toisaalta ikääntyminen koskettaa koko maata.

Kirkkonummi on jossakin siellä välissä. Vaikka täällä ikääntyminen on vielä keskiarvoakin kovempaa ja budjetti alijäämäinen, kunnalla menee yleisellä tasolla vielä suhteellisen hyvin. Henkseleiden paukutteluun ei kuitenkaan ole varaa.

Juuri Kirkkonummen sekä tosiasiallinen että uskottu pärjääminen on yksi syy siihen, että meillä menee näinkin hyvin. Kirkkonummi on hyväosainen kunta, jolla on oiva maine metropolialueen kupeessa. Mikäli me menetämme tämän maineen, mikä valitettavasti osin on tapahtunut, lähdemme luisuun. Kunta ei vedä uusia työssäkäyviä ihmisiä tai työpaikkoja, ikääntyneiden osuus nousee yhä enemmän ja demografinen kokonaisuus vinoutuu.

Mikäli joku haluaa Espoon tai Helsingin kaltaista ympäristöä, hän muuttaa Espooseen tai Helsinkiin. Meidän ei pidä imitoida kaupunkien ongelmia.

Kirkkonummen on pakko pitää huolta kilpailukykyisestä veroprosentista ja hyvistä kouluista ja päiväkodeista, toimivista asuinalueista. Kaikki muu on tältä osin toissijaista.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä on lähestynyt budjettia juuri tästä kulmasta: kaikki se, mitä ei ole pakko tehdä nyt, siirretään tai otetaan kokonaan pois. Mitään turhanpäiväistä ei ole syytä toteuttaa, hyvän mielen imagotuhansia ei ole syytä kuluttaa. Ihminen tai perhe, joka miettii, mihin kuntaan haluaisi pääkaupunkiseudun kupeessa muuttaa, arvottaa todennäköisesti kilpailukykyisen veroprosentin korkeammalle kuin kuntoportaat, paikallisen kulttuuritarjonnan tai kuntaan sijoitettujen maahanmuuttajien kotouttamispalvelut.

Erittäin monet kunnat korottavat ensi vuodelle veroprosenttiaan, osa merkittävästi. Kiitän suuresti, että kaikki ryhmät ymmärsivät Kirkkonummella, että me emme tänä vuonna siihen lähde.

Ennusteen mukaan eläkeikäisten määrä kasvaa Kirkkonummella 57 % seuraavan 20 vuoden aikana. Millä tahansa matematiikalla on selvää, että yhtälö ei toimi. Mutta se ei ole Kirkkonummen ratkaistavissa, vaan nämä asiat hoidetaan Arkadianmäellä. On kestämätöntä, että kuntien tehtävät ja niistä suoriutumisen vaatimukset kasvavat, mutta raha ei seuraa perässä. Ja ettei jää epäselväksi, emme kannata rahan lisäämistä, vaan tehtävien vähentämistä.

Kunnan työttömien määrä on jo nousemassa, eikä tarvitse olla erityisen pessimistinen, että ennakoi tulevien vuosien pahentavan tilannetta. Kunnan työkokeilun uskotaan vähentävän sakkomaksuja, mikä on hyvä asia, mutta yleisessä työllisyyspoliittisessa virrassa olemme valtiovallan armoilla. Palkkatukipohjaiset mallit ovat onnistuessaan hyviä sosiaalipoliittisia välineitä, mutta työllisyyden nostamisen keinoiksi niistä ei ole. Eivätkä ne paranna kuntataloutta.

Kaikkein parasta uuden talousarvion menopuolella on opetusalan sijaisiin, määräaikaisiin ja oppimateriaaleihin satsaaminen.

Perussuomalainen valtuustoryhmä kannattaa budjettiesityksen ja taloussuunnitelman hyväksymistä.

Riikka Purra

kansanedustaja