Ydinvoima pidettävä mukana Kirkkonummen energiapaletissa

LEHDISTÖTIEDOTE 26.8.2018
Vapaa julkaistavaksi
Kommentti: Ydinvoima pidettävä mukana Kirkkonummen energiapaletissa

Kirkkonummen kunnasta on tullut Hiilineutraalit kunnat -verkoston (HINKU) jäsen vuoden 2018 alusta, joka tarkoittaa, että kunta on sitoutunut tavoittelemaan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä jopa 80 % vuoden 2007 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on erittäin kunnianhimoinen ja vaativa, jonka takia kunnassa tulisikin ottaa tarkasteluun kaikki mahdolliset vähäpäästöiset energiantuotantomuodot, joilla tavoitteeseen voisi päästä. Tämä tarkoittaa myös ydinvoiman pitämistä mukana tarkastelussa.

Kirkkonummen kuntatekniikan lautakunta käsitteli 23.8. Kokouksessaan tekemääni valtuustoaloitetta pienreaktorien käytön tutkimisesta kunnan CO2-päästötavoitteiden saavuttamiseksi. Olin hyvin ilahtunut, että kunta oli perehtynyt asiaan järjestämällä virkamiehilleen tiedotustilaisuuden koskien pienreaktoreja ja tilaisuudessa oli puhumassa VTT:n, STUK:n ja TEM:n asiantuntijat. Varsinainen päätösehdotus lautakunnalle ei ollut yllättävä, että pienreaktorien sijoittaminen Uudellemaalle tai Helsingin seudulle ei vaikuta realistiselta ennen 2030-lukua. Positiivista kuitenkin on, että kunta jää tässä vaiheessa seuraamaan pienreaktoritekniikan kehittymistä ja odottaa mahdollisen kiinnostuneen toimijan aloitetta.

Suurimman pettymyksen Kirkkonummen tiukoille kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistavoitteille aiheutti kuitenkin kuntatekniikan lautakunnan tekemä muutos päätösehdotukseen, että kunta aloittaa keskustelun Fortum Power and Heat Oy:n kanssa, kuinka edetään kohti HINKU-kunnan päästötavoitteita edistämällä kaukolämmön tuottamista uusiutuvilla energianlähteillä. Kaikki uusiutuvat energialähteet eivät ole vähäpäästöisiä, jonka takia kunnan energiapalettia pitäisi tarkastella vähäpäästöisyyden perusteella eikä uusiutuvuuden perusteella.

Uusiutuvista energiamuodoista vähäpäästöisiä ovat tuuli, aurinko, vesi ja geoterminen, mutta tuuli ja aurinko eivät yksinään riitä Suomen olosuhteissa takaamaan vakaata energiansaantia, jonka takia tuotantoa tasaamaan on tarvittu lisäksi mm. erittäin korkeapäästöistä hiilivoimaa. Puupelletit ovat uusiutuvia, mutta niiden poltto ei ole todellisuudessa vähäpäästöistä. Myöskään puupellettien kuljetus rekkalasteittain Etelä-Suomen tarpeisiin muualta Suomesta ja ulkomailta ei ainakaan pienennä puupellettien käytöstä aiheutuvaa hiilijalanjälkeä.

Ydinvoima, oli se sitten tuotettu tulevaisuudessa pienreaktoreilla tai Olkiluodon tyyppisellä voimalaitoksella, on puhtain ja energiatehokkain tapa tuottaa kaukolämpöä. Tuotannon tasaamiseen tarvittu hiilivoima tulisi korvata vähäpäästöisellä ydinvoimalla, jolloin kunnalla on realistiset mahdollisuudet päästä 80 %:n vähennykseen kasvihuonekaasupäästöissä vuoteen 2030 mennessä.

Kirkkonummen Perussuomalaiset järjestää 5.9.2018 klo 17:00 Kirkkonummen Kunnantalolla (Ervastintie 2, Kirkkonummi), Kirkkonummi-salissa kuntalaisille avoimen Suuri Pienydinvoima -tilaisuuden, jossa puhujina ovat Kaj Luukko (energiatekniikan insinööri, Helen oy) ja Rauli Partanen (yrittäjä, energia-analyytikko, vuoden 2017 tiedekirjan “Energian aika” kirjoittaja). Tilaisuudessa kerrotaan tarkemmin mikä on pienydinvoima ja miten pienydinvoimaa voitaisiin hyödyntää kaukolämmön tuotantoon. Tilaisuudessa on myös aikaa kysymyksille ja keskustelulle.

Tervetuloa!

Piia Aallonharja