Perus­suo­ma­laisten vuosia tavoittelema rajalain uudistus meni läpi

PERUSSUOMALAISTEN puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra muistuttaa, että mikään ei voi mennä kansallisen turvallisuuden ylläpitämisen edelle.

Eduskunta on hyväksynyt lakiesityksen väliaikaisista toimenpiteistä välineel­lis­tetyn maahantulon torjumiseksi. Kyseessä on poikkeuslaki. Eduskunta äänesti 12.7. sekä lakiehdotuksen julistamisesta kiireelliseksi että itse ehdotuksen hyväksymisestä. Perus­suo­ma­laisten eduskuntaryhmä oli paikalla äänestämässä kokonai­suu­dessaan.
Puolueen puheenjohtaja, valti­o­va­rain­mi­nisteri Riikka Purra muistuttaa, että mikään ei voi mennä kansallisen turvallisuuden ylläpitämisen edelle.
– Perus­suo­ma­laiset on vuosia ajanut lainsäädäntöön välinettä, jolla tarvittaessa voidaan turvata raja välineel­lis­te­tyltä operaatiolta ja olla ottamatta vastaan turva­paik­ka­ha­ke­muksia. Emme voi antaa Venäjän käyttää hyväkseen lainsää­dän­tömme ja kansain­vä­listen sopimusten heikkouksia.
– Kiitän kaikkia niitä kansa­ne­dus­tajia, jotka ymmärtävät tilanteen vakavuuden ja lainsäädännön välttä­mät­tö­myyden ja äänestivät esityksen puolesta.
Eduskun­ta­ryhmän puheenjohtaja Jani Mäkelä on samoilla linjoilla.
– On hienoa koko Suomen kannalta, että riittävä määräenemmistö eduskunnassa osoitti olevansa tiukassa paikassa isänmaan itsemää­rää­mi­soi­keuden puolella.
– Laki ei ratkaise kaikkia rajaan liittyviä ongelmia, mutta on peria­at­teel­li­sesti merkittävä viesti. Suomen rajoja ei enää jatkossa voi noin vain ylittää kansainvälisiä sopimuksia pilkkanaan pitäen.
– Vaikka laki ratkaistiinkin laajalla määrä­e­nem­mis­töllä, pidän selvänä, että ilman perus­suo­ma­laisten panosta tämä asia, kuten ei myöskään viime kaudella säädetty rajavartiolaki, olisi edennyt tällä tavoin.
Myös sisäministeri Mari Rantanen kommentoi äänestystä tuoreeltaan.
– Venäjä on kohdistanut Suomeen välineel­lis­tettyä maahantuloa. Suomi on oikeusvaltio. Emme hyväksy sitä, että ihmisiä käytetään hybri­di­vai­kut­ta­misen välineinä.

Alkuperäinen artikkeli ja kuva julkaistu KS 13.7.2024

Kirjoitettu 13.7.2024