Sampo Terho: Suomi on kaksipuoluemaa

Uutinen julkaistu Perussuomalainen-lehden verkkomediassa 3.5.2014:

Sampo Terho: “Suomi on kaksipuoluemaa – on vain me ja liittovaltiopuolueet”

Perussuomalaisten euroedustaja Sampo Terho sanoo puolueen sanoman kantavan jo niin hyvin, että se kelpaa jo muillekin puolueille.

– ”Me haluamme muutosta – me haluamme kevyemmän EU:n.” Näitähän ovat lainanneet jo useat ehdokkaat. ”Tahdomme karsia sääntöjä” – sitä ovat lainanneet kai jo kaikki ehdokkaat. Kaikki sanovat nyt samaa – mitä se tarkoittaa, Terho kysyy.

– Sitä, että EU:ssa ongelmat halutaan ratkaista yhdessä – sinun rahoillasi. EU:ssa ei ole vähäosaisia, koska siinä on kaikille varattu iso osa: maksajan osa. Ja se kasvaa! EU:ssa pelisäännöt sovitaan yhdessä. Ja ne rikotaan, Terho näpäyttää.

– Tästä me olemme saaneet tarpeeksemme. Ei enää rikottuja pelisääntöjä. Ei askeltakaan enää liittovaltiota kohti.

Liittovaltiopuhe pääsi voitolle vasta hiljattain

Liittovaltiokeskustelu on Terhon mukaan vasta alkanut Suomessa, perussuomalaisten ansiosta. Euroopassa sitä on käyty vuosikymmeniä.

– Yhteistä näkemystä EU:n tulevaisuudesta – koska se on valmis – ei ole ollut koskaan, eikä sitä kai koskaan tulekaan. Liittovaltiosta on unelmoitu pitkään ja Keski-Euroopassa siitä on puhuttu pitkään. Mutta sen kannattajat – vähemmistö – pääsivät voitolle vasta vajaat parikymmentä vuotta sitten. 1990-luvulle saakka EU keskittyi kaupan kehittämiseen, mutta jo Maastrichtin sopimus ryhtyi rakentamaan liittovaltiota.

Rauhanpuhe peittää byrokratian alleen

EU:sta puhutaan rauhanprojektina, mutta Terhon mukaan unionin byrokratiasta vain pieni osa liittyy enää rauhaan.

– Ajautuisiko Eurooppa kolmanteen maailmansotaan ilman tunnelidirektiiviä? Entä hehkulamppujen kiertämistä? Rikkidirektiiviä? Neljättä rautatiepakettia? Banaanien vakautusmekanismia? Vai onko tietyn akselileveyden omaavien traktoreiden suojakaiteiden säätely pelastanut meidät sodasta? Olemme toki kiitollisia tästä kaikesta, mutta nyt riittää, Terho veisteli.

– Nyt pitää lopettaa näpertely ja keskittyä oleelliseen. EU:n täytyy olla kauppaliitto. Tuskin kukaan liittyi hiili- ja teräsunioniin huomatakseen, että unioni päättäisi joskus kaikesta, ottaa rahasi ja vallan ja keskittää sen Brysseliin.

– Liittovaltiounioni on toimimaton 28 täysin erilaisen ja eri historian omaavan maan joukko, joissa on eri tapakulttuuri ja moraalikäsitykset ja yhtenäisyyden tuntu puuttuu. Liittovaltio ei toimi, Terho tiivisti.

– EU:ta on rakennettu lupauksien varaan. Suomi haki EU:sta turvatakuita ja nettosaajan asemaa. Kumpikohan näistä on toteutunut? Entäpä Lissabonin sopimus, jonka piti nostaa EU kilpailukyvyn ja talouden huipulle. Mitenkähän kävi?

– Olemme kyllästyneet näihin lupauksiin. Mutta voiko EU toimia toisin?

Terhollekin eräs vihreä henkilö sanoi, että ethän sinä saa avioliitostakaan vain kivaa.

– No en saa… Mutta tämä ei ole avioliitto, vaan kauppaliitto. Vaadimme realismia, ei federalismia, Terho viitoittaa.

Pöydänreunalta ei tipu murusia

EU-eliitti koetti Terhon mukaan viedä Suomea kaikkiin pöytiin.

– Piti päästä kaikkiin ytimiin, se oli Paavo Lipposen (sd.) linjaus. Nyt olemme päässeet pimeyden ytimeen: viitekehyksemme onkin nyt Kreikka, Espanja ja Portugali eikä Ruotsi, Tanska ja muut samanlaiset maat.

– Ne maat ottivat EU:sta mitä halusivat, eivätkä menneet naimisiin EU:n byrokraattien kanssa, Terho tähdentää ja jatkaa:

– Eikä meitä edes riitä kaikkiin pöytiin. Ja silloinkin kun niihin pääsemme, vain katsomme sivusta, kun muut päättävät. Meitä on EU:n päättäjistä vain kaksi prosenttia, joten olemme liian pieni maa siihen politiikkaan. Jos Suomen vaikutusvalta perustuu kahden prosentin vaikutusvaltaan, Suomen demokratia on kuollut. Siihen emme suostu koskaan, Terho painottaa.

EU ei muutu, elleivät ihmiset muutu

– Vaaleissa on tilaisuus muuttaa EU:ta. Mutta EU ei muutu, elleivät ihmiset muutu. Vanhat puolueet eivät kykene muuttumaan ajan mukana riittävän nopeasti. Se pelottaa niitä. Vaalien alla ne kuitenkin yrittävät. Jopa komissaari Oli Rehn (kesk.) vastustaa nyt muka liittovaltiokehitystä.

– Mies, joka on Herra Euro ja edistänyt liittovaltiota enemmän kuin kukaan muu Suomessa, Terho näpäyttää.

– Kun vaalit menevät, iso tuuli vie nämä lupaukset ja jää vain yksi puolue, jolta saat mitä tilaat, Terho povasi.

– Me olemme politiikan uusi voima. Puhumme kansan kielellä ja kuuntelemme kansaa. Meitä yhdistää isänmaan asia: olemme aina kotimaan asialla niin täällä kuin Euroopassa, Terho painotti.

Hän vertasi vielä puoluetta vanhoihin kilpailijoihin: SDP kytkeytyy vahvasti ay-liikkeeseen, kokoomus on lähinnä mainostoimistonsa poliittinen siipi ja keskustan ideologiasta hän ei ole päässyt selvyyteen.

Suomi on kaksipuoluemaa

– Meidän ainoa siteemme on isänmaan asia. Suomi on kaksipuoluemaa: on vain me ja liittovaltiopuolueet.

– Mutta emme ole EU:ssa yksin: me menemme läpi eri kielillä, mutta vapauden asialla – sitä me peruseurooppalaiset rakastamme. Suomesta te ette saa EU:n osavaltiota, Terho hehkutti.

Suomessa muutos on alkanut. Euroopassa se on mahdollinen. Se on jo alkanut. Me rakastamme Eurooppaa enemmän kuin EU:ta, Terho linjasi.

– Olemme maailman paras Suomen kansa ja tiedämme, mikä meille on parasta, Terho lopetti.

Kirjoitettu 4.5.2014