Valti­o­va­rain­mi­nisteri Riikka Purra: Useat hallituksen toimet laskevat liiken­ne­polt­to­ai­neiden hintoja

Valti­o­va­rain­mi­nisteri Riikka Purra on vastannut kansanedustaja Ovaskan kirjalliseen kysymykseen ”hallituksen päätösten vaikutuksista liiken­ne­polt­to­ai­neiden hintoihin ja niiden kompen­soi­mi­sesta autoilijoille”.

Purran mukaan nykyinen hallitus on päättänyt useista toimista, jotka alentavat liiken­ne­polt­to­ai­neiden hintoja.

– Ensinnäkin hallitus alentaa halli­tu­soh­jelman mukaisesti vuosien 2024–2027 jakelu­vel­voi­te­tasoja verrattuna Marinin-Saarikon hallituksen säätämiin uusiutuvien polttoaineiden jakelu­vel­voi­te­ta­soihin. Vuonna 2027 jakelu­vel­voitteen yleisvelvoite tulee olemaan 7,5 prosent­tiyk­sikköä ja lisävelvoite 2 prosent­tiyk­sikköä matalampi voimassa olevaan lakiin nähden. Tämä tulee alentamaan arvioiden mukaan polttoaineiden hintaa hallituksen esitys­luon­noksen perusteella noin 8–9 senttiä litralta vuoden 2027 tasolla.

– Toisekseen tämän vuoden alusta toteutettu poltto­ai­ne­veron alennus sekä julkisen talouden suunnitelman mukaiset poltto­ai­ne­ve­rojen alennukset vuosina 2026 ja 2027 alentavat polttoaineiden kulut­ta­ja­hintaa vuoden 2027 tasolla yhteensä arviolta noin 8 senttiä litralta. Hallituksen päättämän yleisen arvon­li­sä­ve­ro­kannan korotuksen polttoaineiden kulut­ta­ja­hintaa nostava vaikutus on puolestaan noin 2,2–2,5 senttiä litralta.

– Näiden päätösten lisäksi Marinin-Saarikon hallituksen keskipitkän aikavälin ilmas­to­suun­ni­telmaan sisältyi poltto­ai­ne­ve­rojen indek­si­tar­kis­tukset vuodesta 2024 eteenpäin. Näiden indek­si­tar­kis­tusten tekemättä jättämisen vaikutus polttoaineiden kulut­ta­ja­hin­toihin on noin 6 senttiä litralta vuoden 2027 tasolla.

– Kokonai­suu­dessaan hallituksen tähän asti tekemät päätökset ovat siten alentaneet polttoaineiden kulut­ta­ja­hintoja noin 20 senttiä litralta edellisen hallituksen ilmas­to­po­li­tiik­kauraan verrattuna.

Päästökaupan kustannuksia kohtuul­lis­tetaan

Edustaja Ovaska kysyi myös miksi hallitus on päättänyt liittää Suomen fossiilisen polttoaineen jakelua koskevaan EU- päästö­kaup­pa­jär­jes­telmään jo vuonna 2027 eikä käyttänyt mahdollisuutta lykätä sitä vuoteen 2031.

– Tulee muistaa, että kyseessä on pääministeri Marinin halli­tus­kau­della päätetty EU-tason ratkaisu, jonka käyttöönotto oli Marinin-Saarikon hallituksen linjaama päästö­vä­hen­nys­toimi, vastaa Purra.

– Päästökaupan käyttöönoton lykkääminen vuoteen 2031 olisi aiheuttanut netto­mää­räi­sesti huomattavia kustannuksia julkiselle taloudelle, kun huomioidaan Marinin-Saarikon hallituksen EU:n päästö­kaup­pa­neu­vot­te­luissa sopimat maksut sosiaaliseen ilmas­to­ra­hastoon. Lisäksi päästökaupan lykkääminen vuoteen 2031 olisi luonut alan toimijoille merkittävän epävarmuuden ja taloudellisen riskin päästökaupan käyttöönoton lykkäämisen kriteerien täyttymisestä.

– Pääministeri Orpon hallitus on päättänyt kohtuullistaa uudesta päästökaupasta aiheutuvia kustannuksia logis­tiik­ka­ketjuun ottamalla käyttöön vuoden 2027 alusta raskaalle liikenteelle kohdistetun diesel­polt­to­aineen valmisteveron palau­tus­jär­jes­telmän eli niin sanotun ammat­ti­die­selin. Sen valmistelu toteutetaan siten, että julkisen talouden kestävyys varmistetaan. Huomioiden julkisen talouden heikko tila ja jo toteutetut ja päätetyt toimet, hallitus ei ole valmis­te­le­massa muita uusia toimia polttoaineiden hintojen alentamiseksi.

– On tärkeää muistaa myös se, että jakelu­vel­voitteen alennukset ja poltto­ai­ne­ve­rojen alennukset vastaavasti merkittävästi pienentävät veron­mak­sa­jille aiheutuvia kustannuksia matalampien polttoaineiden hintojen ja indek­si­si­don­naisten etuusmenojen pienentymisen muodossa. Toisin kuin edellinen Marinin-Saarikon hallitus, nykyinen hallitus tavoittelee, ettei sen päättämät liikenteen poltto­ai­neisiin kohdistuvat toimet lisää suomalaisten veromaksajien kokonais­kus­tan­nuksia, päättää Purra kirjallisen vastauksensa.

KS 27.6.2024, kuva KS

Kirjoitettu 26.6.2024