Evitskogin pakolaiskeskus

Tiedote 12.8.2015, julkaisuvapaa heti:

Evitskogin pakolaiskeskus

Kirkkonummen kunnanhallitukselle tuotiin maanantaina 10.8.2015 muissa asioissa tiedoksi Maahanmuuttoviraston lausuntopyyntö Kirkkonummen kunnalta koskien noin 300 pakolaisen vastaanottamista Evitskogissa sijatsevaan KN Keskukseen.

Koska asia ei ollut päätöspykälä, eikä kunnanhallitukselle tuotu tietoon mitään tiedoksiantoon liittyviä talousvaikutuksia, kunnanhallitus asetti virkamiestyöryhmän selvittämään edellisiä kysymyksiä. Selvityksen on määrä valmistua kunnanhallitukselle 24.8. mennessä.

Tästä huolimatta kunnanhallituksen jäsenet saivat kunnanjohtaja Tarmo Aarniolta sähköposti-ilmoituksen keskiviikkona 12.8., jossa todettiin ensimmäisen maahanmuuttoviraston lähettämän bussikuljetuksen pakolaisia saapuvan hätämajoitukseen vielä saman päivän iltaan mennessä.

Lähiaikoina Evitskogiin on odotettavissa Maahanmuuttoviraston ja KN Keskuksen välisen vuokrasopimuksen perusteella jopa 150-250 pakolaista. Kirkkonummi on tänä vuonna vastaanottanut jo 15 kiintiöpakolaista, joiden ottamisesta valtuusto päätti viime vuonna.

Meidän Perussuomalaisten mielestä on hyvin outoa, että valtion viranomainen lähettää turvapaikanhakijoita kuntaa tai kuntalaisia lainkaan kuulematta tai asiasta etukäteen ilmoittamatta. Evitskogista ovat palvelut kaukana, viranomaiset mukaan lukien.

Miten kuntaamme tulevien turvapaikan hakijoiden hyvinvointi voidaan turvata tällaisella aikataulutuksella? Haluammeko me oikeasti kuntaamme pakolaiskeskuksen? Ja jos haluamme, niin millä kustannuksilla?

Me Perussuomalaiset edellytämme näin suuressa kaikkia kuntalaisia koskettavassa asiassa kunnallista päätöksentekoa, kuten tarkkaa taloudellista arviointia sekä sosiaali- ja terveyspoliittista selontekoa.

Pekka M. Sinisalo

Perussuomalaisten Kirkkonummen valtuustoryhmän puheenjohtaja