Kirkkonummelle vuodepaikat ja pulinat pois

Kirkkonummen uuden terveyskeskuksen hankesuunnitelman edistyminen on jämähtänyt teknisten yksityiskohtien viilaamiseen sen osalta, toteutetaanko rakennus sairaansijoilla vai ilman. Valtuuston on tarkoitus päättää asiasta marraskuussa.

Huomattavaa julkista keskustelua herättänyt uuden terveyskeskuksen rakentaminen ilman vuodepaikkoja maksaisi 27 milj.eur ja vuodepaikoilla n. 35 milj. eur.

Me perussuomalaiset katsomme, että kirkkonummelaiset ovat jatkossakin oikeutettuja omiin vuodepaikkoihin. Sairassijojen vuokraaminen kunnan ulkopuolelta olisi kohtuuttoman kallista (n. miljoona euroa vuodessa) ja toisaalta heikentäisi kuntalaisten hyvinvointia.

Kun oletetaan, että terveyskeskuksen käyttöikä on 30 vuotta, sen kustannuksiksi tulisi rakennuksen elinkaaren lopussa ilman peruskorjauksia ym. kuluja joko 57 miljoonaa euroa (27+30) tai 35 miljoonaa euroa. Vuodeosasto maksaisi itsensä takaisin käytännössä kahdeksassa vuodessa.

Rakentamalla esitetyt 40 sairaansijaa Kirkkonummelle, säästäisimme 22 miljoonaa euroa 30 vuoden ajanjaksolla. Lisäksi välttyisimme täysin tilanteelta, jossa hankalasti sairastuneet ihmiset joutuisivat hakeutumaan hoitoon kunnan ulkopuolelle. Lähipalveluiden saatavuudella on myös iso merkitys potilaiden omaisille.

“Ylimääräinen” kahdeksan miljoonan euron kustannus oman sairaalan toteutusvaiheessa on pieni summa siitä hyödystä, jonka saavuttaisimme pitkässä juoksussa. Nyt jos milloin pitää olla kaukaa viisas!

PEKKA M. SINISALO

Perussuomalaisten Kirkkonummen valtuustoryhmän pj