Kirkkonummen Perussuomalaisten vuosiraportti 2014

Vuosi 2014 oli kirkkonummelaisittain polittisesti melko rauhallinen, joskin toki intohimojakin herättänyt. Kunnalliseen rakentamiseen liittyneet ongelmat saivat aikaan uutisotsikoita aina Helsingin Sanomia myöten, joukkoliikennekeskustelua unohtamatta. Heikko taloudellinen tilanne kummitteli päätöksenteon taustalla läpi vuoden.

Työttömyys on kasvussa eikä lähipalveluiden tulevaisuus hyvältä näytä. On kuitenkin huomioitava että isoimmat säästötoimet, esim. yt-menettelyt ovat Kirkkonummella toistaiseksi takanapäin. Talouden arviot tälle ja ensi vuodelle ovat positiivisia mm. verotulojen osalta, joskin toisaalta investointipaineet ovat huomattavat. Yhtenä sivujuonena on yhä vireillä olevat suuren luokan rakenteelliset muutokset, kuten sote- ja metropoli.

Meidän perussuomalaisten vuoden 2014 merkittävin urakka paikallisesti ja koko maan tasolla olivat europarlamenttivaalit. Niissä saimmekin mukavan osuuden, 1.497 ääntä Kirkkonummelta eli 11,6% äänistä – valtakunnallisen tuloksen ollessa 222.457 ääntä eli 12,9% äänien kokonaismäärästä. Näillä lukemilla saimme kaksi meppiä läpi, jotka ovat Jussi Halla-aho ja Sampo Terho.

Mutta takaisin Kirkkonummen politiikkaan. Perussuomalaisten näkökulmasta katsottuna merkittävimmät poliittiset ratkaisut sekä hyvässä että pahassa vuonna 2014 olivat uuden terveyskeskuksen rakentamispäätös Jokiniittyyn sekä talousarvioneuvotteluiden ja budjettisovun yllättävän hyvät lopputulokset. Lasten kotihoidon kuntalisän isolta leikkaamiselta välttyminen ja pääkirjastoon investointi olivat meille tärkeitä ratkaisuja.

Isoissa päätöksissä kokonaisuus ratkaisee. Me perussuomalaiset olemme sitoutuneita vastuunkantamiseen ja sopuratkaisuiden hakemiseen. Politiikassa omiin tavoitteisiin tulee pyrkiä yhteistyössä muiden kanssa, periaatteitaan unohtamatta ja takkia kääntämättä. Minkäänlaista suhmurointia ei tule hyväksyä!

Perussuomalaisten Kirkkonummen valtuustoryhmän toiminnasta myös sananen. Valtuustoryhmä teki viime vuonna neljä valtuustoaloitetta, otsikoiltaan seuraavanlaiset: Ikäihmisten lautakunta, Kunnanvaltuuston kokouksien videotaltiointi ja lähettäminen internetissä, Ikäihmisten asumiseen itsepalvelutalot sekä Laadukas ammattitason 3D-tulostin Kirkkonummen koulujen käyttöön. Lisäksi ryhmän kokoonpanossa tapahtui henkilömuutoksia kahden valtuutettumme muutettua kunnasta.

Yhdistyksemme puolella ei ole kuitenkaan ollut jäsenkatoa, sillä saimme myös uusia jäseniä joukkoomme. Merkittävimmät KirPeän toimintatavoitteet vuodelle 2015 ovat vastuullisen ja avoimen kuntapolitiikan tekemisen lisäksi eduskuntavaaleihin osallistuminen, jäsenhankinnan tehostaminen ja mediänäkyvyyden lisääminen.

KirPeän tukema eduskuntavaaliehdokas tulevissa vaalitöissä on Pekka M. Sinisalo. Veikkolassa asuva Pekka on mm. kunnanhallituksen 2. varapuheenjohtaja, Uudenmaan Perussuomalaisten puheenjohtaja ja HSL:än hallituksen jäsen. Perheenisä, filosofian maisteri ja työtaustoiltaan erityisesti opettajana toiminut Pekka on ykkösvalintamme eduskuntaan. Nähdään vaaliteltalla!

Hyvää alkavaa vuotta kaikille!

Vesa-Pekka Sainio

Kirkkonummen Perussuomalaisten puheenjohtaja