KirPeän vappupuhe 2014

KIRKKONUMMEN PERUSSUOMALAISTEN VAPPUPUHE 2014

VAPPU KUULUU MEILLE KAIKILLE!

Arvon läsnäolijat,

on taas vappu, työväen juhla. Näin vappuna on syytä katsoa mitä ympärillämme on tapahtunut ja pysähtyä miettimään, mitä saattaa olla edessäpäin. Vaikka se synkältä saattaa näyttääkin, pientä valonpilkettä tuo ajatus siitä, että meillä on edelleen demokraattisesti toimiva yhteiskuntajärjestelmä. Jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa oman ympäristönsä ja yhteisönsä asioihin. Ja nyt jos milloin tarvitsemme yhteisöllisyyden voimaa!

Hyvät kuulijat,

kuten kaikki tiedämme, elämme taloudellisesti hankalia aikoja. Talouskriisi ja euron kriisi ovat tehneet tuhoaan Suomessa jo vuosien ajan. Irtisanomiset ovat arkipäivää, työttömyysluvut ovat korkeat ja kaikenlainen sosiaalinen epävarmuus painavat. Jotkut näkevät jo tilanteen menossa parempaan, mutta jos se sitä tekee, niin ainakin todella hitaasti.

Olemme kuluneen viikonkin aikana saaneet lukea ikäviä uutisia isoistakin irtisanomisista ja erityisesti siitä että suomalaiset yritykset mielummin irtisanovat kuin lomauttavat yt-neuvoitteluidensa lopputuloksena. Tämä kertoo nyky-yhteiskunnan arvoista, se on joko tulos tai ulos. Jo pelkästään tähän suuntaukseen tulisi saada muutos.

Hyvät kuulijat,

entäpä työttömyys ja työllisyys? Erityinen huolenaihe on nuorisotyöttömyys, joka on yli 20 prosentin luokkaa. Emme ole sentään vielä Kreikan tilanteessa, jossa yli 60 prosenttia alle 25-vuotiaista ovat työttöminä. Mutta suuntaus on havaittavissa ja se on alati kasvava työttömyys. Hallituksen nuorisotakuujärjestelmä on ollut monille pettymys eivätkä muutkaan työllisyyttä lisäävät, joskin vähäiset toimet ole onnistuneet tavoitteissaan.

Työnteko palkitsee aina. Monet kuitenkin ovat valinneet sen toisen vaihtoehdon työnteolle, eli vapaaehtoisesti työmarkkinoilta poisjäämisen. Tähän meillä on olemassa kannustimia, jotka ilmenevät erilaisten sosiaalitukien ja muiden työttömyystukien muodossa. On hyvä että yhteiskunnalla on omat turvaverkkonsa, mutta niihin jatkuva tukeutuminen ei ole sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta kestävin mahdollinen ratkaisu. Tarvitsemme yhteistyön voimaa ja se jos mikä syntyy työnteon kautta!

Hyvät kuulijat,

Suomen hallitus, joka on nyt aloittamassa viimeistä etappinsa ennen seuraavia eduskuntavaaleja, on monilta osin epäonnistunut tavoitteissaan. Suuret rakenteelliset uudistukset ovat vielä täysin tekemättä, sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisestakin päästiin jonkinlaiseen alustavaan käsitykseen vain isojen oppositiopuolueiden yhteistyön avulla. Kuuden puolueen muodostama hallitus, joka on nyt kutistunut viiteen, on epäonnistunut räikeästi sen tavoitteissa.

Mutta hätä ei ole tämän näköinen. Jo muutaman viikon päästä järjestettävät europarlamenttivaalit näyttävät osviittaa tuleviin eduskuntavaaleihin. Äänestäjät kautta maan ovat entistä kiinnostuneempia poliittisesta vaikuttamisesta ja erilaisista vaihtoehdoista joita on tarjolla. Vielä parikymmentä vuotta sitten suomalaisen poliittisen kentän tilanne oli hyvin erilainen, kun ei ollut tarjolla todellisia vaihtoehtoja. Nyt on ja myös niihin kannattaa tutustua.

Hyvät kuulijat,

perussuomalainen vaihtoehto on todellinen vaihtoehto. Me ajamme Suomen ja suomalaisten etua sekä Suomessa että Euroopan Unionissa. Linjamme talousasioihin ja yhteiskunnan muihin suuriin haasteisiin on tiedossa. Takkimme ei käänny kun tulee aika päättää mihin paperiin kirjoitamme nimemme. Kannamme vastuuta isojen pöytien lisäksi myös paikallisesti. Me Kirkkonummen Perussuomalaiset olemme sitoutuneita hoitamaan meille uskottuja yli 60 kunnallista tai ylikunnallista luottamustoimea.

Perussuomalaiset ovat Suomen paras toripuolue, kuten puolueemme puheenjohtaja Timo Soini on sanonut. Totta tai ei, olemme joka tapauksessa vappupuolue. Olemme työn ja työllisyyden puolesta sekä rakentamassa valoisampaa tulevaisuutta. Äänestämällä meitä, saat mitä tilaat.

Hyvät kuulijat,

vappu on riemukas juhla. Se on vuoden juhlapäivistä hauskin. Vappua ei leimaa uskonnollisuus tai tiukat kaavamaiset rutiinit. Ja mitä tärkeintä – vappu kuuluu meille kaikille: Ikään, sukupuoleen, tuloluokkaan tai poliittisiin näkemyksiin katsomatta. Nauttikaamme siis vapusta ja katsokaamme entistä posiviitisemmin tulevaisuuteen!

hyvää vappua!

Vesa-Pekka Sainio