Ei kunnallista pysäköinninvalvontaa Kirkkonummelle

Kannanotto, julkaistu mm. Kirkkonummen Sanomissa 2.2.2017.

Paikallisessa päätök­sen­teossa ja julkisuudessa on noussut jälleen kerran esille väitetty tarve kunnalliselle pysäköin­nin­val­von­nalle. Sen toteutukseen liittyvä selvitys viime valtuus­to­kau­delta osoitti yksise­lit­tei­sesti, ettei asialle löydy taloudellisia perusteluita. Kuka tai mikä taho ajaa tätä ”kuin käärmettä pyssyyn”?

Valvontaa on perusteltu myös parhaillaan suunnitteilla olevalla pysäköin­ti­normien uudistamisella. Nähdäksemme kadun­var­si­py­sä­köintiin liittyvät ongelmat ovat Kirkkonummella silti kohtalaisen vähäisiä.

Parkki­vyö­hyk­keiden mahdolliset muutokset eivät ole välttämätön peruste lisätä pysäköin­nin­val­vontaa.

Asiaa pitää myös tarkastella tavallisten autoilevien (ulkopaikka)kuntalaisten ja yrityselämän näkökulmasta. Jo nyt yksityinen pysäköin­nin­val­vonta koetaan usein asiakas­vir­toihin kohdistuvana kiusantekona. Kunnallisena toimintana valvonta olisi puolestaan kyseenalaista byrokratian lisäämistä tilanteessa, jossa sitä pyritään päinvastoin vähentämään.

Me Perus­suo­ma­laiset otamme pian julkaistavassa kunta­vaa­li­oh­jel­mas­samme kantaa mm. yksityi­sau­toilun mahdol­li­suuksien puolesta.

Edellä­mai­nit­tuihin seikkoihin vedoten vastustamme koira­ve­ro­maisia piirteitä omaavan kunnallisen pysäköin­nin­val­vonnan käyttöönottoa.

Vaikka Kirkkonummi velkaantuu vauhdilla jätti­läis­mäisten investointien myötä, ei tilannetta parkkisakkoja kirjoittamalla paikata!