Lapsilla on oikeus hyvään kouluruokaan

Mielipidekirjoitus julkaistu Kirkkonummen Sanomissa n:o 13, 15.2.2014. Linkki näköislehteen tässä.

Lapsilla on oikeus hyvään kouluruokaan

Paljon puhutusta kouluruokailusta muutama miete vielä lisää. Tyttäreni käy Nissnikun koulun kolmatta luokkaa ja olen seurannut kouluruokailua kahdesta eri näkökulmasta, sekä äitinä että palvelutuotannon lautakunnan varapuheenjohtajana.

Olemme käyneet patun kokouksissa paljon läpi sitä, miksei Kirkkonummi voisi hoitaa koko kunnan alueen ruokailua itse. Kirkkonummi on saanut monta palkintoa siitä kuinka hyvää ja maukasta ruokaa tarjotaan oppilaille. Ei niitä palkintoja saada jos todella ei niitä ansaita!

Ymmärrän yhden alueen ulkoistuksen merkityksen verrokkina ja kirittäjänä, kunnan omalle palvelutuotannolle. Kun ruoka-asia nousi esille joulukuun kokouksessamme, olin ymmälläni ja jopa vihainen siitä, miksi meidän täytyy tarjota lapsillemme vuodesta toiseen ruokaa joka ei täytä hyvän ja maukkaan ruoan vaatimuksia.

Ruokahuollosta on vastannut noin 10 vuotta ulkoistettu palvelun tarjoaja, joka ei ole tehtävässään onnistunut. Vanhempien huoli on kaikunut kuitenkin kuuroille korville, vaikka asia on ollut tiedossa jo pitkään. Yksi tai kaksi ihmistä lautakunnassa ei voi tehdä muutosta vaan enemmistö päättää.

Jotta lapsi voi hyvin ja tasapainoisesti sekä pystyy ottamaan tietotulvan vastaan koulupäivän ajan, hänen on syötävä kunnolla. Näin ei ole tapahtunut sillä alueella jossa rokahuollosta on vastanut ulkoistettu palvelun tarjoaja.

Minä en voi äitinä, enkä myöskään luottamushenkilönä ymmärtää miten joku on vastaan sitä, että kaikki lapset saavat maukasta ja ravitsevaa ruokaa tasapuolisesti.

Olen erittäin iloinen siitä, että perussuomalaisten Pekka M. Sinisalo ajoi kunnanhallituksessa asiaa voimakkaasti siihen, että kaikki lapset ovat samanarvoisia myös kouluruoan suhteen.

Lautakunnan ja valtuuston päättäjänä tiedän myös sen, että kilpailutuksen eteen on tehty kovasti työtä enkä sitä lainkaan aliarvioi. Asianmukaisessa kouluruokailussa on kyse lasten oikeudesta, jonka perusopetuslaki takaa kaikille oppivelvollisille.

Mielestäni kouluruokailun järjestelyyn nyt tehty muutos on enemmän kuin tervetullut!

Sanna Hartikainen (ps.)

Kunnanvaltuutettu, palvelutuotannon lautakunnan vpj