Limnellin aukion idea uusiksi

Me kirkkonummelaiset perussuomalaiset olemme ajaneet keskustan torin elävöittämistä. Valitettavasti kauppojen keskittyminen ja nykyaikainen nopea elämäntyyli ovat vaikuttaneet suomalaiseen torikulttuuriin laajemminkin. Yhä harvemmalla paikkakunnalla on aktiivinen tori.

Oma lukunsa Kirkkonummella on K-Citymarketin viereinen Limnellin aukio ja uutisotsikoissakin huomioidun jäätelökauppiaan ahdinko. Yhdyskuntatekniikan ja palvelutuotannon lautakunnat näkivät aikanaan aukion uhkana torin elävöittämiselle, joten sen kaupallista käyttöä rajoitettiin merkittävästi.

Valitettavasti aukio ei ole herännyt eloon toivotulla tavalla kuntalaisten oleskelutilana ja satunnaisena teematorina. Keskustassa onkin nyt yhden kuolleen torin lisäksi myös kuollut aukio.

Nähdäksemme pääkirjaston lähivuosina toteuttava laajennus vaikuttaa torin luontaiseen elävöitymiseen. Sitä vasten katsomme, että Limnellin aukion käyttöperiaatteet tulisi miettiä pikaisesti uusiksi em. lautakunnissa jo kesäkautta ajatellen.

Monet ovat saaneet mediasta ja keskustan liiketilojen näivettymisestä kuvan, että Kirkkonummi olisi kuntana yrittäjävastainen. Poliitikoilla ja virkamiehillä tulisikin olla yhtenäinen ja kirkas päämäärä elinkeinoelämän mahdollisuuksien edistämiseksi.

Me perussuomalaiset haastamme nyt kaikki kunnan päättävät tahot mukaan valtiovallankin tavoittelemiin turhien rajoitusten ja sääntelyn purkamiseen. Aloitetaan Limnellin aukiosta tekemällä siitä malliesimerkki, kuinka vapaasti yrittäjät voivat harjoittaa elinkeinoaan Kirkkonummella!

Vesa-Pekka Sainio

Kirkkonummen Perussuomalaiset ry puheenjohtaja