Raportti Maahanmuuttoviraston infosta

Kirjoitus julkaistu alkujaan kirjoittajan blogissa uusisuomi.fissä 25.8.2015.

Raportti Maahanmuuttoviraston infosta Kirkkonummelta

Tunnelma ei ollut lämminhenkinen, vaan pikemminkin kuuma. Viraston vastaanottoyksikön johtaja Jarmo Kuuluvainen oli hädin tuskin ehtinyt alustaa tilaisuuden, kun pääosin evitskogilaisista asukkaista koostuvasta yleisöstä alkoi kuulumaan kovaäänisiä ja huolestuneita puheenvuoroja.

Tilaisuuden vallitsevana teemana olikin ymmärrettävästi asuinalueen yleinen turvallisuus, sillä noin 600 asukkaan kylään “keskellä ei mitään” tuli todella yllättäen lähes 300 hengen joukko yksinomaan nuoria miehiä. Yleisössä oli myös huolestuneiden lisäksi henkilöitä, jotka näkivät asian eri tavoin ja kannustivat ihmisiä lähtemään mukaan yhteistoimintaan vastaanottokeskuksen kanssa.

Yleisöä puhutti myös mm. kunnallinen päätöksenteko vastaanottokeskuksen perustamisen osalta, paikallisten asukkaiden infopimento ja se, onko keskus oikeasti väliaikainen vai pyritäänkö siitä lopulta tekemään “pysyvä”.

Myös itse vastaanottokeskuksena toimivan hotellirakennuksen ja yrityksen taloudellinen kunto nousivat esille. Ihmeellistä kyllä, tilaisuudessa ei ollut paikalla lainkaan virallista edustajaa ko. firmasta!

Valitettavasti tilaisuuden vetäjät Maahanmuuttovirastosta eivät pystyneet antamaan em. kysymyksiin tarpeeksi selviä tai yksiselitteisiä vastauksia. Vastaukset olivat pitkän päälle suurpiirteisiä vakuutteluita siitä että tilanne on ns. hanskassa, eivätkä ne tyydyttäneet yleisöä.

Kirkkonummelaisittain poliittisen päätöksenteon vaikutus tilanteeseen tai sen jatkoon on olematon ja yhtäältä epäselvä. Kirkkonummi ei voinut millään tavoin vaikuttaa vastaanottokeskuksen perustamiseen, päinvastoin kuin Forssassa. On myös pitkälti auki, voiko kunta jatkossakaan vaikuttaa.

Kun päättäjien kantaa nimenomaisesti kysyttiin, paikallinen kansanedustaja Anders Adlercreutz (rkp) on ymmärtääkseni puheenvuoronsa perusteella näyttämässä vihreää valoa pysyvälle keskukselle – jos sellaista joskus esitetään kunnanhallituksessa.

Kunnanhallituksen jäsen Matti Kaurila (kok) kertoi puolestaan kokoomuksen kunnanhallituksen ryhmän olevan pysyvän keskuksen perustamista vastaan. Tämä on kirkkonummelaisittain erikoista, sillä kokoomuksen ja rkp:n tiedetään olevan erittäin läheisessä yhteistyössä paikallisessa politiikassa.

Pääsin tilaisuudessa itsekin ääneen. Kysyin sitä, miten turvapaikanhakijoita on päässyt aina Suomeen asti lukuisten turvallisiksi todettujen EU-maiden halki. Viraston edustajat myönsivät, että mm. Dublinin sopimusta ei noudeta sovitulla tavalla ja että tilanne on niin räjähtänyt käsiin, että asianmukaiseen hakemusten käsittelyyn ei riitä voimavaroja isoissakaan jäsenmaissa.

Toisessa puheenvuorossani lähetin suorat terveiset kokoomuslaiselle sisäministeri Petteri Orpolle: Asiallinen ja tosiasioihin perustuva maahanmuuttokritiikki ei ole rasismia!

En tiedä, päätyivätkö terveiseni perille esim. uutisjutun muodossa. Tuskinpa, mutta väliäkö tuolla. Sain yleisöstä reippaat suosionosoitukset ja tilaisuuden jälkeen vilpittömät kiitokset puheenvuorostani.

Olen monien infoon osallistuneiden kanssa samoilla linjoilla: Evitskogin vastaanottokeskuksen perustamiseen liittyvä tiedottaminen tapahtui ala-arvoisesti. Sekin harmittaa, että nähdäkseni moni paikallinen asukas tuntee olonsa vielä infotilaisuudenkin jälkeen turvattomaksi.

Iso kiitos infon järjestämisestä kuuluu Kirkkonummen kunnanjohtajalle Tarmo Aarniolle, joka teki aloitteen sen järjestämiseksi. En osaa lainkaan sanoa, olisiko Maahanmuuttovirasto järjestänyt lainkaan tällaista tilaisuutta ilman erityistä pyyntöä. Nyt se sentään saatiin, mutta kyllähän siinä kestikin.

Taustaa vastaanottokeskuksen perustamisesta voit lukea esim. tästä Kirkkonummen Sanomien jutusta.

Vesa-Pekka Sainio

JUTTUA MUOKATTU 29.8.2015:

Korjattu viittaus Matti Kaurilan kommenttiin; kokoomuksen kirkkonummelainen kunnanhallituksen ryhmä suhtautuu kielteisesti pysyvän vastaanottokeskuksen perustamiseen, ei koko Kirkkonummen Kokoomus.