Sjökullan kukkulasta

Mielipidekirjoitus, julkaistu Kirkkonummen Sanomissa 12.6.2014 ( LINKKI )

Sjökullan kukkulasta

Kustannuksista välittämättä uuden oppimiskeskuksen rakentamisesta Sjökullan kukkulalle on tullut rkp-läisille poliitikoille pakkomielle. Ihmetyttää, miten kokoomus ja erityisesti ruotsin opetuksen lisäämistä intohimoisesti ajava kirkkonummelainen eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Raija Vahasalo (kok) kannattaa myös Sjökullan koulun rakentamista. Mitä Kirkkonummen kokoomuslaiset saavat vastineeksi, kun kunnan niukkoja investointivaroja heitetään hukkaan?

Viime valtuustokaudella Kirkkonummella toimi sivistystoimen hanketyöryhmä. Silloisen ryhmän puheenjohtajansa Timo Haapaniemen johdolla työryhmä kävi useaan kertaan kiivaita keskusteluja Sjökullan oppimiskeskuksen tarpeellisuudesta ja investoinnin järkevyydestä yleensä Sjökullan kukkulalle. Myöhemmin ilmeni, että myös hankkeen naapurit Tampaja -järven rannalla vastustivat hanketta lähinnä ympäristösyistä, mutta valitukset hylättiin.

Hanketyöryhmän vähemmistö piti tarpeellisena koulun ja päiväkodin rakentamisen Pohjoiselle Kirkkonummelle, mutta parempi paikka olisi toimivien liikenneyhteyksien varrella Lapinkylässä, jossa kunnalla on hyvää maata. Väestöennusteet ja muut selvitykset näyttävät kiistattomasti, että Sjökullan koulun nykyiselle paikalle ei ole mitään mieltä rakentaa uutta oppimiskeskusta (peruskoulu ja minipäiväkoti) .

Tänä keväänä valmistunut ja kunnanvaltuustolle esitelty ”Palveluverkkoselvitys kiinteistöstrategian näkökulmasta 2014-2025” antaa poliitikoista riippumattoman lähtökohdan lähivuosien investoinneille ja nykyisen kiinteistökannan hoidolle. Sjökullan oppimiskeskuksen uudisrakentamisen osalta em. selvityksen näkökulma on hyvin tyly. Selvityksestä ei löydy ainuttakaan perustetta, joka puoltaisi Sjökullan oppimiskeskushankkeen jatkamista.

Viime vuoden lopulla kunnanvaltuusto oli viisas, kun se edellytti Sjökulla -hankkeen palauttamista uudelleen valtuuston päätettäväksi, jos hankkeen kustannukset uhkaavat riistäytyä kunnan budjettiin ennalta arvioidusta. Nyt näin on käymässä. Lisärahaa pyydetään 900 000 euroa ja siinä ei ole vielä mukana edes lukuisia oheiskustannuksia esim. liikennejärjestelyjen ja pakollisen vedenpuhdistamon osalta.

Kokoomuksen ja rkp:n sopimus Sjökullan uuden oppimiskeskuksen rakentamisesta hinnalla millä hyvänsä torppasi kirjaston peruskorjauksen ja laajennuksen. Kuntalaisten tasapuolisen palvelun kannalta olisi varmaan tarpeellisempaa investoida palvelevaan kirjastoon kuin rakentaa ruotsinkielinen luksuskyläkoulu keskelle metsää. Toki järven rannalle.

VOITTO MÄKIPÄÄ (PS)
opetusneuvos