Syyslomat on vai syyslomaton

Koulujen syysloman pituus (ja ajankohta) ensi vuodelle on herättänyt jälleen keskustelua tuhansissa kirkkonummelaisissa kodeissa. Suhtautuminen esillä olleisiin viikon tai kahden päivän pituiseen syyslomaan jakaa perheet kahteen leiriin, ainakin sivistystoimen toteuttaman kyselyn perusteella. Vaikka sivistyslautakunta asettui kokouksessaan 26.10. viikon pituisen loman kannalle, voi kunnanhallitus vielä päätyä eri ratkaisuun.

Kahden päivän syysloman etuna lienee se, että pidempää lomaa kaipailevat perheet voivat silti toteutttaa ns. omaa lomaa. Se on kiistattomasti parempi vaihtoehto myös niille perheille, joissa viikon vapaa nähdään kohtuuttoman hankalana mm. lastenhoidollisesti. Viikon syysloman merkittävämpänä perusteluna taas nähtäneen tarve koululaisten ja opettajien riittävälle tauolle keskellä pimeintä vuodenaikaa.

Koska yksittäisten perheiden tilanteet ja edellytykset loman pitämiselle vaihtelevat, on selvää että kinastelu kahden vaihtoehdon välillä ei lopu. Tässä tilanteessa tulisikin päästä pois poteroista ja pohtia täysin uusia ratkaisumalleja.

Yksi ainakin selvitettävän ja kyselyihin esille nostettavan arvoinen vaihtoehto voisi olla syyslomaton malli. Tämä todennäköisesti hieman koulujen kesälomaa pidentävä ratkaisu voitaisiin esimerkiksi toteuttaa yhtenä vuotena kokeilumielessä. Sen vaikutuksia opetuksen laatuun ja koululaisten jaksamiseen voitaisiin tutkia johtopäätöksien tekemiseksi jatkoa ajatellen.

Meillä Perussuomalaisissa pyritään jatkuvasti miettimään lähestymistapoja ja vaihtoehtoja ongelmalliseksi koetuille käytänteille. ”Laatikon ulkopuolinen ajattelu” korostuu myös isossa kuvassa – erityisesti näköpiirissä olevassa kuntakentän murrosvaiheessa ja Kirkkonummen hankalassa taloustilanteessa.

Vesa-Pekka Sainio