Kirkkonummen kohtuuton vastuu pakolaiskriisissä

Kannanotto, julkaistu mm. Kirkkonummen Sanomissa 30.4.2017.

Kirkkonummen kohtuuton vastuu pakolaiskriisissä

Kirkkonummen kunnanvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 24.4. ELY-keskuksen esittämän toiveen osoittaa kuntapaikka 89 pakolaiselle v. 2017. Heillä tarkoitetaan tässä kiintiöpakolaisia, oleskeluluvan saaneita ala-ikäisiä turvapaikanhakijoita ja muita oleskeluluvan saaneita turvapaikanhakijoita.

Kokouksessa nousi esille se ikävä tosiasia, että Kirkkonummella ei ole osoittaa kuntapaikan saaville lainkaan vapaana olevia kohtuuhintaisia kunnan vuokra-asuntoja. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäävät kalliimmat yksityiset asuntomarkkinat, jolloin valtionosuudet riittänevät kattamaan vain noin puolet kustannuksista. Tilannetta hankaloittavat muutkin seikat.

Ensinäkään kunnassa ei ole budjetoitu rahaa tehdyn päätöksen tueksi. Toisekseen kuntaan tulee muuttamaan omatoimisesti lukuisia muitakin oleskeluluvan saaneita ko. 89 hengen lisäksi. Kolmantena se, että tietyistä maista Suomeen tulleiden ihmisten työllistymisaste on tutkitusti kovin matala, eivätkä meidän paikalliset olosuhteet asiaa juuri muuksi muuta.

Me Kirkkonummen Perussuomalaiset katsomme, että valtuuston enemmistö teki tunnepohjalta päätöksen sitoa kunta mittaviin taloudellisiin ja turvallisuusriskejä sisältäviin velvoitteisiin. Mielestämme Kirkkonummi kantaa nyt kokoonsa ja voimavaroihinsa nähden kohtuutonta vastuuta. Se on myös sietämättömän suuri verrattuna moniin kuntiin, jotka eivät ole tehneet yhtäkään ELY-sopimusta kuntapaikoista.

Mielestämme päätöksenteon tulee aina olla kunnan ja kuntalaisten edun mukaista. Hoidetaan parhaamme mukaan ne vastuut joihin olemme nyt sitoutuneet, mutta ei enempää. Esitämme em. vedoten, että jatkossa ei täyttäisi enää yhtäkään ELY:n esittämää kuntapaikkoihin liittyvää toivetta.