Vihreä kiima tietulleihin

Kirkkonummen Sanomien (n:o 36, 10.5.2015) jutusta ”Kirkkonummi tietulleja vastaan” löytyy huolestuttavia seikkoja, jotka vahvistavat käsitystäni ns. vihreän liikkeen kyseenalaisista tavoitteista Helsingin seudulla.

Vaikka kunnanvaltuustosta löytyykin laaja yhteisymmärrys HSL:n suunnittelemia autoilijoiden lisämaksuja vastaan, on toisaalta olemassa valtuutettuja, jotka vastustavat vapauksia ja oikeuksia liikkua. Päättäjiä, jotka haluamalla haluavat Kirkkonummen mukaan isojen kaupunkien liikennehankkeiden maksumieheksi.

Vihreiden Suvi Terho ei pidä jutun mukaan yksityisautoilua subjektiivisena oikeutena. Varmasti hänkin ymmärtää, että se on kuitenkin isolle osalle kirkkonummelaisista työikäisistä pakollinen asia elämiseen ja elannon hankkimiseen?

Kunnan työpaikkaomavaraisuuden ottaen huomioon, on ilmiselvää että yksityisautoilu on pysyvä osa kirkkonummelaisuutta myös jatkossa. Tietullien tai ruuhkamaksujen käyttöönotto olisi kohtuuton lisäkustannus työssäkäyville, mutta erityisesti yli kuntarajojen toimiville pienyrittäjille.

Pääkaupunkiseudun kunnat ovat merkittävältä osaltaan Suomen viennin vetureita kookkaan työvoimansa ja yritystoiminnan ansiosta. Emme tarvitse enään yhtään lisää viher- tai haittaveroja, vaan päinvastoin niistä tulisi päästä eroon talouden rattaiden liikkeellesaamiseksi näinä hankalina aikoina.

Elinvoimaisen Kirkkonummen puolesta,

Vesa-Pekka Sainio