Kunnan talous tarvitsee sopeutustoimenpiteitä

Vuodelle 2019 kunnanvaltuusto päätti nostaa kunnan veroprosenttia 0,25 yksikköä eli kuntaveroksi tuli 19,75%. Tällä nostolla kunta suunnitteli saavansa kahden miljoonan euron lisätulot, mutta kuten aavistelin jo silloin, niin laskennallinen nousu ei toteutunut. Kahden miljoonan sijasta kunta sai kerättyä vuodelta 2019 vain 600 000 euroa enemmän verotuloja. Veroprosentin nostosta suunnitellusta hyödystä jäätiin jopa 1,4 miljoonaa. Kirkkonummi alkaa olla siis niin sanotun Lafferin käyrän huippupisteessä eli veroprosentin nosto ei enää pitkällä aikavälillä tuo laskennallista tuloa vaan saattaa kääntyä jopa miinusmerkkiseksi, kun ostovoima hiipuu ja mahdollisesti maksukykyiset kuntalaiset muuttavat halvemman veroprosentin perässä esimerkiksi Espooseen tai Kauniaisiin. Tämän takia Perussuomalaisten valtuustoryhmä ei tule kannattamaan mahdollista kuntaveroprosentin nostoa seuraavissa budjettineuvotteluissa.

Kunnan tilinpäätös jäi lopulta noin 20,2 miljoonaa alijäämäiseksi ja tällä hetkellä koronan varjossa näyttää siltä, että tulevinakin vuosina kunnan taloudessa tulee olemaan isoja haasteita. Tulevista vuoden 2021 budjettineuvotteluista on tulossa vaikeat ja säästöjä on pakko yrittää löytää kaikkialta mistä se on vaan mahdollista. Talouden sopeuttamistoimia tarvitaan ja valitettavasti se tulee tarkoittamaan kunnan palveluiden ja palveluverkon karsimista. Mahdollisesti joudutaan aloittamaan myös koko kunnan henkilöstöä koskevat YT-neuvottelut. Kunnan henkilöstöllä on varmasti hyviä ajatuksia toiminnoista, joita heidän omassa työssään olisi mahdollista järkevöittää ja näitä ideoita me päättäjät kuuntelemme mielellämme. On myös toimintoja, joista leikkaaminen voi tuoda ennemminkin lisäkustannuksia kuin säästöjä, jonka takia muun muassa perusturvan toimialalla tehtävät mahdolliset sopeuttamistoimenpiteet on tehtävä hyvin harkiten.

Tilinpäätöksessä isoimmat kuluerät ja budjetin ylitykset löytyvät perusturvan toimialalta ja varsinkin erikoissairaanhoidosta, jonka kuluista emme voi leikata. Tulevissa vuoden 2021 budjettineuvotteluissa tulisikin pyrkiä tarkempaan budjetointiin, mutta erikoissairaanhoidon kustannuksia voi olla haasteellista arvioida ennakkoon. Tällekin vuodelle koronasta aiheutuvat kustannukset tuovat oman haasteensa.

Kunnassa tehtiin viime vuonna isoja investointeja, joista suurimpina Jokirinteen oppimiskeskus, pääkirjaston peruskorjaus ja laajennus sekä Veikkolan koulun ja päiväkodin rakennus- ja laajennushanke. Lisäksi koulujen väistötilojen vuokriin upposi rahaa. Kunnan tulot eivät tällä hetkellä kata investoinneista aiheutuneita kustannuksia ja investointeja onkin rahoitettu lainarahalla. Kunnan lainakanta on siis noussut ja nyt tulee supistaa menoja, jottei myös käyttötalouden menoja tarvitsisi rahoittaa ottamalla lisää velkaa. Samalla, kun supistamme menoja, meidän tulee kuitenkin varmistaa, että kunta pystyy hoitamaan ydintehtävänsä ja peruspalvelut ovat kunnossa. Todennäköisesti joudumme siirtämään suunniteltuja investointeja eteenpäin ja poistamaan niitä toimintoja ja menoja, jotka eivät ole kunnalle pakollisia. Lisätään niitä sitten, kun kunnalla on niihin oikeasti varaa. Nyt kiristetään pussin suuta, jotta päästään tästä kriisistä yli. Sen jälkeen meillä on kunta, jonka talous on vakaa ja jonka pohjalle on hyvä rakentaa kuntaa, jossa riittää elinvoimaa ja pitovoimaa.

Piia Aallonharja
Kunnanhallituksen jäsen