Evitskog-keskustelun havaintoja

Havaintoja Kirkkonummen Kipinä ry:n keskustelupaneelista 17.9.2015

Osallistuin tänään yleisössä Kirkkonummen Kipinä ry:n järjestämään keskustelupaneeliin otsikolla “Tapetilla: Evitskogin vastaanottokeskus”. Toimin myös tilaisuuden järjestelyissä välikätenä ottamalla yhteyttä paikallisten poliittisten ryhmien edustajiin, Kipinä puolestaan hoiti käytännön järjestelyt ja tiedottamisen medialle. Läsnä olikin mukavasti paikallisia toimittajia mutta myös mm. Ylen toimittaja-dokumentaristi.

Tilaisuudessa oli jokaisesta puolueesta paikallisyhdistyksen edustaja, perussuomalaisilta oli valtuustoryhmämme pj Pekka M Sinisalo​. Keskustelun kohteena oli tietysti paikallinen “väliaikainen” Evitskogin vastaanottokeskus turvapaikanhakijoille (lyhenettynä tässä tekstissä vok), mutta siinä sivuttiin myös jättiläismäisten, hallitsemattomien turvapaikanhakijoiden virtaa globaalina ja erityisesti EU-alueelle kohdistuvana ilmiönä.

Kuten arvata saattaa, keskustelun asetelma oli se, että Sinisalo esitti arvostelua vok:ia ja ilmiötä kohtaan saaden myös komppausta yleisöstä, siinä missä muut seitsemän panelistia ja valtaosa yleisöstä olivat melkoisessa yhteisrintamassa asioista eri mieltä. Onneksi paikalla oli myös vok:n varajohtaja Veikko Pyykkönen, joka toi asiantuntijan roolissa esille useita ns. teknisiä seikkoja liittyen aiheeseen.

Tilaisuuden myötä olen henkilökohtaisesti tyytyväinen siitä, että me Kirkkonummen Perussuomalaiset olemme edes yrittäneet tuoda esille tarvetta sille, että vok:n perustamisen hyödyt ja haitat tulisi selvittää pohjamutiaan myöten. Samaisella laatimallamme kuntalaisaloitteella vaadimme asukkaiden neuvoa-antavaa kannanottoa vok:n perustamiselle, sikäli kun valtuusto edes voi asiaan mitään lausua – ottaen huomioon Maahanmuuttoviraston tämänhetkisen lähes ylivaltiollisen aseman Suomessa.

Valitettavasti kuten eräskin tuttu totesi tilaisuuden päätyttyä, panelisteilta olisi voinut kysyä sitä, kuinka moni uskoo joulupukkiin – ja moni käsi olisi todennäköisesti noussut ylös. Sinisilmäisyys ja kritiikittömyys tämän historiallisen ilmiön edessä ovat saaneet masentavat mittasuhteet ja sama pätee myös osaan paikallispäättäjistämme. Pekka Sinisalon lisäksi panelisteista lähinnä vain kd:n edustaja Petri Ronkainen toi esille huolta siitä, että Suomeen tulevien kymmenien tuhansien turvapaikanhakijoiden joukossa voi aivan hyvin olla sellaisia henkilöitä, jotka eivät todellakaan ole väittämillään asioilla liikenteessä.

Myöskin lähitulevaisuudessa häämöttävä vääjäämätön ongelma näiden massiivisten ihmismäärien kotouttamisessa ja erityisesti työllistämisessä nousi esille, mutta sekin hankaluus oli joidenkin läsnäolijoiden mielestä päinvastoin vain rikkautta ja mahdollisuus. Kun kyselin työllistymisnäkökulmaa paikallisesta vinkkelistä katsottuna, en saanut mielestäni selviä vastauksia. Jostainko ollaan vain taikomassa lisää työpaikkoja maahan (tai kuntaan), jota jo nyt riivaa ennennäkemätön työttömyys ja talouden madonluvut?

Valtaosa puolueidensa edustajista myönsi, että heidän porukoissaan ei ole otettu mitään kantaa koko vastaanottokeskukseen liittyen! Hämmästyttävää, ottaen huomioon että se on ollut jo kuukauden ja että siitä ollaan erittäin todennäköisesti tekemässä ns. pysyvää ratkaisua, vaikka sitä julkisuudessa väliaikaiseksi luonnehditaankin. Meillä Perussuomalaisilla on kanta, ja se on tullut jo esille mainitsemani kuntalaisaloitteen myötä. Kerrataan vielä:

Kuntaa tai kuntalaisia kuulematta, vastoin kaikkia hyviä hallintotapoja, Kirkkonummlle tuli kunnanhallituksellekin ilmoitusasiana 300 henkilön vastaanottokeskus täysin puskista. Ja koska sitä ylläpitävän yrityksen taustat ja tiloina toimivan rakennuksenkin teknisten yksityiskohtien osalta on yhä monia epäselvyyksiä ja kyseenalaisuuksia, luulisi valtuutettujen ja paikallisten luottamushenkilöiden reagoivan asiaan riittävällä vakavuudella. Tällä hetkellä vallitseva asenne on sitä, että hymistellään, fiilistellään ja unelmoidaan.

Puolustin omassa puheenvuorossani mm. kuntalaisaloitteen merkitystä laillisena ja demokraattisena välineenä vaikuttaa yhteisiin asioihin. Valitettavasti kuntalaisaloite vok:n taustojen selvittämiseksi ja kuntalaisten mielipiteen kyselemiseksi on leimattu muiden puolueiden edustajien toimesta “kalliiksi, populistikseksi persujen hankkeeksi”. Valistin panelisteja että kyllä aloitteen sisältöä sopii arvostella, mutta kannattaisi harkita tarkkaan, lähteekö itse kuntalaisaloitetta käsitteenä väheksymään julkisesti.

Kuntalaisaloitteeseen saa kerätä kannatusta kahden vuoden ajan, joten jääpähän lähitulevaisuutta varten ainakin virallinen tieto siitä, mitä mieltä paikallisyhdistyksemme on ollut asiasta ja mihin me olemme pyrkineet. Kirkkonummen PS tähtää aloitteellaan lähidemokratian toteutumiseen ja faktapohjaiseen päätöksentekoon. Jos asioista tehdään päätöksiä, tehdään ne sitten kerralla kunnolla ja vastuullisesti.

Jos olet kirkkonummelainen ja äänestysikäinen, voit kannattaa kuntalaisaloitetta tämän linkin takaa. Tarvitset sitä varten verkkopankkitunnukset. Voit jättää kannatusilmoituksen myös “nimettömänä” eli nimesi ei näy oikeusministeriön ylläpitämällä verkkosivustolla. Toivomme poliittisesti neutraalisti aseteltuun aloitteeseemme runsaasti kannatusta, myös ylitse puoluerajojen!

Vesa-Pekka Sainio

Kirkkonummen Perussuomalaiset ry, puheenjohtaja