Halla-ahon seuraajaksi pyrkivä Riikka Purra singahti pikavauhtia valtakunnan politiikkaan – tässä haastattelussa hän avaa maahanmuuttokantaansa ja kritisoi Kirkkonummen rakentamista: “Onneksi Espoossakin on herätty”

Pikkuparlamentin eteen kävelee yllättävän pirteä kansanedustaja.
Yllättävän pirteä siksi, että takana on tiedostustilaisuus ja yli kymmenen haastattelua toimittajille.
Kirkkonummelainen kansanedustaja ja perussuomalaisten varapuheenjohtaja Riikka Purra ilmoitti torstaina odotetusti tavoittelevansa perussuomalaisten puheenjohtajuutta.
Nykyinen puheenjohtaja Jussi Halla-aho luopuu tehtävästä. Seuraaja valitaan Seinäjoen puoluekokouksessa elokuun puolivälissä.
PURRA ON NOUSSUT valtakunnan politiikkaan nopeasti, mutta kiinnostus politiikkaa kohtaan heräsi jo nuorena.
– Aloin muistaakseni seurata vaalien tulosiltoja yläasteiässä.
Kiinnostus kasvoi vuosituhannen alussa, kun Purra alkoi kiinnittää huomiota maahanmuuttoon ja päätyi lukemaan Halla-ahon blogia.
– Tiesin, että lähden vielä joskus mukaan politiikkaan, mutta vetkuilin kauan. Elämäntilanne ei tuntunut koskaan sopivalta.
VETKUILU PÄÄTTYI 2016, kun valtiotieteiden maisteri Purraa pyydettiin kirjoittamaan perussuomalaisten ajatuspajalle Suomen perustalle raportti maahanmuutosta. Sen jälkeen hänet palkattiin puolueeseen poliittiseksi suunnittelijaksi.
Vuonna 2017 Purra nousi 253 äänellä Kirkkonummen valtuustoon ja vuonna 2019 ensikertalaiselle kovalla 5 960 äänellä eduskuntaan. Kesän kuntavaaleissa ääniä tuli 1 314.
Moni poliitikko voi vain haaveilla yhtä nopeasta noususta. Purra itse näkee nousuun useita syitä, joista yhtenä hän mainitsee kriittisen asenteensa.
– Asiat, jotka mielestäni vaativat ravistelua, saavat sitä osakseen.
RAVISTELUA SAA osakseen erityisesti maahanmuutto. Miksi olet niin kiinnostunut juuri siitä?
– Yhteiskunnan kaikki osa-alueet ovat hyvin kiinnostavia, mutta näen, että länsimaihin kohdistuva massasiirtolaisuus on meidän yhteiskuntia muokkaava ja muuttava ilmiö, jolla on hyvin kauaskantoisia vaikutuksia, Purra perustelee.
Hän asetti heti yhden kynnyskysymyksen hallitusyhteistyölle.
– Mikäli se on minusta kiinni, perussuomalaiset ei koskaan osallistu hallitukseen, jossa se ei merkittävästi onnistuisi tiukentamaan suomalaista maahanmuuttopolitiikkaa.
PURRA EI halua arvioida, minkä puolueiden kanssa hänen johtamansa puolue voisi olla hallituksessa.
– On selvää, että oppositiossa teemme yhteistyötä erityisesti kokoomuksen ja kristillisdemokraattien kanssa ja toisaalta hallituksen sisällä meillä on eniten yhteisiä tavoitteita ja arvoja keskustan kanssa.
Sdp:tä ja perussuomalaisia yhdistää Purran mukaan erityisesti hyvinvointijärjestelmän kehittäminen.
– Vihreiden ja vasemmistoliiton kanssa yhteisten tavoitteiden löytäminen voi olla hyvin vaikeaa.
MITEN PERUSSUOMALAINEN puolue muuttuu, jos Purra valitaan puheenjohtajaksi?
Purra huomauttaa, että hän on ollut viime vuodet vaikuttamassa läheisesti puolueen linjaan.
– Itselläni ei ole taskussa mitään suuria avauksia tai linjanmuutoksia, joita en olisi jo saanut edistettyä. Sikäli luvassa ei ole mitään maata seisauttavia muutoksia.
– Ehkä haluaisin puheenjohtajana perustella vielä enemmän kansalaisille ja äänestäjille, miksi olemme sitä mieltä kuin olemme. Erityisesti tämä koskee juuri maahanmuuttopolitiikkaa.
KIRKKONUMMEA JA Espoota koskevista kysymyksistä Purra nostaa esiin rakentamisen. Hän kritisoi kerrostalojen rakentamista Masalaan ja etenkin yksiöiden suurta määrää. Purran mielestä Kirkkonummen pitää pysyä pientalovaltaisena, koska kuntaan muutetaan juuri pientalojen, rauhan ja turvallisuuden vuoksi.
– Toivon todella, että kuntalainen nähdään muunakin kuin yksikkönä, jonka pitää asua radan varressa laatikossa.
– Onneksi Espoossakin on herätty, onko tämä varmasti se suunta, mihin Espoota halutaan kehittää.
PURRA ASUU Sundsbergissä puolisonsa ja lastensa kanssa. Perhe on asunut Kirkkonummella 13 vuotta.
– Sinne piti mennä kääntymään, mutta sinne on jääty ja taidetaan jäädä, koska viihdymme oikein hyvin.
Vapaa-aikansa Purra kertoo viettävänsä mieluiten kotona perheen kanssa tai ulkoillen ja liikkuen.
– Jos olisi enemmän aikaa, viettäisin enemmän aikaa keittiössä.
Kesällä aikaa kuluu myös vasta hankitulla kesämökillä.
– Kun kesällä avautuu muutama päivä vapaata, pakenen mökille.
Länsiväylä 16.7.2021

Kirjoitettu 16.7.2021