KUNNILLE LISÄÄ KULUJA AJONEUVOKALUSTON HANKINTOIHIN LIITTYEN. OLISIKO VAIHTOEHTOJA ?

Julkaistu Kirkkonummen Sanomissa 13.5.21

Elokuussa astuu voimaan laki, jonka mukaan julkisesti hankittujen autojen tulee olla puhtaita. Puhtaus
tarkoittaa henkilö- ja pakettiautojen osalta sitä, että CO2- päästöt henkilö- ja pakettiautoissa tulee olla max.
50g/km vuoden 2025 loppuun saakka ja 0g/km vuoden 2026 alusta lähtien. Suomeksi sanottuna vuoden
2025 loppuun saakka uushankintaostoihin kelpuutetaan ladattavat hybridiautot ja täyssähköautot, vuoden
2026 alusta lähtien vain täyssähköautot.
Keskimääräisen polttomoottorihenkilöauton valmistuksessa syntyy (riippuen autojen koosta) noin 10 tonnia
hiilidioksidia, vastaavan luvun ollessa täyssähköauton kohdalla noin 15 tonnia (riippuen akkukemiasta ja
akun koosta). Onko olemassa vähäpäästöisempää vaihtoehtoa? Autot, jotka ovat jo liikenteessä, eivät
aiheuta valmistuksenaikaisia päästöjä. Eli olemassa olevalla hyväkuntoisella, iäkkäämmälläkin autolla on 15
tonnin päästöetu uuteen sähköautoon ja 10 tonnin päästöetu uuteen polttomoottoriautoon verrattuna.
Lisäksi, iäkkäämpää autoa voidaan korjata käytetyillä osilla, joiden käytöstä ei synny lainkaan CO2-päästöjä,
toisin kuin uusia automalleja, joihin ei ole tarjolla purkuosia, mistä johtuen syntyy osien tuotannosta ja
kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä.
Paikallisesti työllisyyteen asialla olisi vaikutusta sitä kautta, että esimerkiksi kunnat ja kaupungit pystyisivät
vapaammin käyttämään paikallisten korjaamoyrittäjien palveluita kalustonsa kunnossapidossa ja
ylläpitokulujen hallinnassa.
Heikki Nurmela
Kirkkonummen Perussuomalaiset RY

Kirjoitettu 11.5.2021

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa