Perussuomalaisten euroryhmästä kolmanneksi suurin

Uutinen julkaistu Perussuomalainen-verkkomediassa 12.6.2014:

Perussuomalaisten euroryhmästä kolmanneksi suurin

Eurokriittisestä konservatiiviryhmästä ECR:stä on tulossa todella relevantti haastaja vahvasti liittovaltiosuuntaan etenevälle kokoomuksen europarlamenttiryhmä EPP:lle. Tänään ryhmään liittyi saksalainen AfD.

Perussuomalaiset siirtyivät europarlamentissa viikko sitten konservatiivien ja reformistien ECR-ryhmään. Merkittävin uusi puolue ryhmässä on AfD (Alternative für Deutschland), joka lisäsi eurokriittisten meppimäärää seitsemällä. Nyt ryhmällä on parlamentissa 62 paikkaa.

– Nyt todella olemme maksimoineet vaikutusvaltamme, kuten ennen EU-vaaleja lupasimme, perussuomalaisten europarlamentaarikko Sampo Terho iloitsee.

Puheenjohtajana muslimi

Perussuomalaisten delegaatio osallistui tänään ECR:n ryhmäkokoukseen, jossa päätettiin uusista ryhmän jäsenistä ja tehtiin keskeiset henkilövalinnat alkavalle vaalikaudelle.

– On erittäin tärkeää, että EU-kriittisessä siivessä on edustajia myös suurimmasta EU-maasta Saksasta. Minä ja Jussi Halla-aho kannatimme lämpimästi AfD:n liittymistä ECR:ään, Terho painottaa.

Kokouksessa ryhmän puheenjohtajaksi valittiin brittikonservatiivi Syed Kamall. Hän oli jo entuudestaan brittien oman delegaation puheenjohtaja.

– Ja kyllä, hän on muslimi ja myös perussuomalaisten delegaatio äänesti häntä ryhmämme johtajaksi. Tutustuin uuteen puheenjohtajaamme edellisellä vaalikaudella lähemmin erityisesti talousvaliokunnassa, Terho kertoo.

– Uskomme molemmat eurooppalaisiin arvoihin (kuten uskonnon- ja sananvapauteen) ja olemme taipumattomia EU-kriitikoita. Vanhojen puolueiden ryhmäjohdossa ei sivumennen sanoen juuri etnisiä tai uskonnollisia vähemmistöjä ole nähty, vaikka ryhmät aina jaksavat saarnata omasta suvaitsevaisuudestaan ja EU-kriitikoiden rasistisuudesta. Ehkäpä valinta antaa jotain pohdittavaa myös niille virkamiehille ja muille “asiantuntijoille”, jotka leimaavat perussuomalaisia erilaisuutta kammoaviksi ja 80-luvulle haikaileviksi kiihkoilijoiksi.

Itsenäisyyden puolustajat

Perussuomalaiset vaikuttavat Euroopan parlamentissa ammattitaitoisessa, avarakatseisessa ja EU-kriittisessä ryhmässä. Tämä ryhmä edustaa niitä eurooppalaisia, jotka katsovat Euroopassa kohti tulevaisuutta mutta haluavat samalla tiukasti pitää kiinni kulttuurimme perusarvoista ja jäsenmaiden itsenäisyydestä, Terho kirjoittaa kolumnissaan.

PS VERKKOTOIMITUS

Kirjoitettu 12.6.2014