Perussuomalaisten talousarvion tavoitteet nuorissa ja yrittäjissä

Piia Aallonharja, Anneli Granström ja Johanna Järvinen talousarvioneuvotteluissa 22.11.2021
Perussuomalaisten tavoitteet vuoden 2022 talousarvioneuvotteluissa keskittyvät kunnan nuoriin ja yrittäjiin.

Positiivista talousarvioesityksessä on, ettei leikata lisää omaishoitajilta eikä Masalan ja Veikkolan kirjastoja olla lakkauttamassa.

Lasten- ja nuorten mielenterveystyöhön, lastensuojeluun ja perheiden tukemiseen perheneuvolatyön yms. kautta tulee olla resursseja.

Apotin osalta kannatamme sitä, että noudatetaan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen valmistelevan toimielimen suositusta eli ei oteta Apottia käyttöön vuonna 2022, mutta sen sijaan, että talousarviossa lukee, että käyttöönottoa siirretään eteenpäin, niin kirjauksen tulisi ennemminkin olla, että käyttöönotosta päättämisen tekee hyvinvointialue.

Terveyskeskuksen takaisinsoittopalvelun tulisi toimia saman vuorokauden aikana, mutta edelleen tulee kuntalaisilta viestejä, että kun maanantaina jättää soittopyynnön, niin vielä perjantaina odotetaan takaisin soittoa. Tähän asiaan pitäisi saada parannus.

Investointipuolella Nissnikun koulun oppilaat ovat jo liian kauan roikkuneet löysässä hirressä, joten Nissnikun koulun rakentamista tulee aikaistaa.

Tehostetun tuen ja erityisen tuen oppilaiden opetuksen ja muun pienryhmäopetuksen järjestämiseen tulee olla riittävästi resursseja. Jos siis täytyy valita laitetaanko resursseja painotusopetukseen vaiko pienryhmäopetukseen, niin vaaka kääntyy pienryhmäopetuksen puoleen.

Yrittäjäbarometrin mukaan Kirkkonummen tulos oli kuuma-kuntien huonoin, joten muutama premissi tämän parantamiseksi:
– Päätöksiin yritysvaikutusarviointi
– Kunta ei saa kilpailla yrittäjien kanssa

Talousarvion lopputuloksessa pyritään samaan summaan kuin mikä kunnanjohtajankin esitys on ja mieluummin enemmän sinne plussan puolelle.

Perussuomalaisten Kirkkonummen valtuustoryhmää talousarvioneuvotteluissa edustavat kunnanhallituksen 1. vpj Piia Aallonharja, kunnanhallituksen jäsen Anneli Granström ja valtuustoryhmän vpj. Johanna Järvinen.

Kirjoitettu 22.11.2021