Valtuustoaloite koskien vaalijulisteiden hoidon siirtoa kunnalle 9.3.2020

VALTUUSTOALOITE KOSKIEN VAALIJULISTEIDEN HOIDON SIIRTOA KUNNALLE 9.3.2020

Tällä hetkellä mm. Espoossa vaalijulisteiden hoito on kunnan vastuulla eli kunta ilmoittaa mihin päivään mennessä ennen vaaleja puolueiden ja kannattajayhdistysten tulee toimittaa vaalijulisteensa kuntaan ja kunta hoitaa julisteiden liisteröinnin, laiton vaalitelineisiin ja poiston niistä. Myös vaurioituneiden julisteiden vaihto kuuluisi tehtäviin.

Etuna tästä käytännöstä olisi, että kaikki vaalijulisteet olisivat telineissä oikeilla paikoillaan samaan aikaan, ne olisivat kunnolla liisteröityjä ja julisteet pysyisivät läpi vaalien kunnossa. Tämä olisi myös iso kädenojennus kunnalta niille puolueille ja kannattajayhdistyksille, joilla ei ole resursseja vaalijulisteiden hoitamiseen itse. Lisäksi polttoainetta ja työtä säästyisi, kun julisteet olisi hoidettu keskitetysti.

Me allekirjoittaneet katsomme, että kunnan tulisi tutkia voisiko kunta hoitaa vaalijulisteet Kirkkonummella ja voisiko esimerkiksi Toimari ottaa tämän tehtävän hoitaakseen.

Kirkkonummen Perussuomalaisten valtuustoryhmä