Valtuustoaloite ResQ applikaation käyttöönotosta koulujen ylijäämäruuan myymiseksi ja hävikin vähentämiseksi

Ylijäämäruokaa syntyy lähes aina, ja sen poisheittäminen ei ole hyvä ratkaisu kenellekään. ResQ sovelluksen avulla voidaan myydä ylijääneitä annoksia puoleen hintaan lähiseudun asiakkaille. Se vähentää hävikkiä ja siitä tulee pientä lisätuloa ruokapalvelun tuottajalle. Näillä tuloilla koulut ovat esim. toteuttaneet oppilaiden jälkiruokatoiveita.

Miten ResQ sovellus toimii:
⦁ Ruokapalvelun tuottaja, joka on liittynyt ResQ – partneriksi, katsoo esim. lopettaessaan päivän lounastarjoilun, mitä tuotteita on jäänyt yli.
⦁ Sen jälkeen hän ilmoittaa nämä tuotteet ResQ palveluun käyttämällä sovellusta kännykällä tai tietokoneella.
⦁ Annokset pakataan mukaan vietäviksi (take away) ja hinnoitellaan noin 50 % halvemmiksi.
⦁ Asiakkaat näkevät ostettavissa olevat tuotteet sovelluksessa. Asiakas saa sovelluksessa ajantasaisen tiedon siitä, montako annosta on jäljellä, tiedot päivittyvät reaaliajassa. Jokainen osto tapahtuu suoraan sovelluksessa, joten ei tarvitse käyttää kassakonetta tai hankkia uusia laitteita. Kun asiakas on maksanut ostoksen, se katoaa sovelluksesta.
⦁ Asiakkaat tulevat noutamaan ostoksensa myyjän määrittelemässä aikaikkunassa.
⦁ Ostoksen voi suorittaa esim. lapsen tai ikääntyneen henkilön puolesta.
Pirkkalan ja Nurmijärven kouluissa ruokahävikkiä torjutaan jo myymällä ruokaa ulos ResQ-sovelluksen kautta. Me allekirjoittaneet ehdotamme, että Kirkkonummen kunnan ruokapalvelu liittyy sovelluksen käyttäjäksi. Alkuun voisi kokeiluun liittää Kirkkonummen keskustan koulun/kouluja.

Kirkkonummen Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Anneli Granström