VALTUUSTOALOITE SOMETURVAN KÄYTTÖÖNOTOSTA KIRKKONUMMEN PERUSKOULUISSA

Koulukiusaaminen ei jää enää nykyään kouluun. Somekiusaaminen voi jatkua vuorokauden ympäri. 90 prosenttia nuorista pitää nettikiusaamista suurena ongelmana. Suomalaisista 12-17 vuotiaista nuorista jopa puolet on itse kokeneet kiusaamista netissä. Kun koulukiusaaminen ei rajoitu enää pelkästään kouluun vaan voi jatkua vuorokauden ympäri, siitä tulee nuorelle vielä vaikeampaa kestää. Myös seksuaalista häirintää somessa on kokenut tutkimusten mukaan joka neljäs 8. ja 9. luokkalainen ja tytöistä jopa 40 prosenttia.

Someturva on digitaalinen palvelu, josta saa apua somehäirintään ja nettikiusaamiseen. Apua voi pyytää matalalla kynnyksellä esimerkiksi jos henkilöstä on levitetty perättömiä juoruja, otettu kuvaa tai videota ilman lupaa, on lähetetty sopimattomia kuvia tai viestejä tai joku painostaa tai kiristää somessa.

Apu on konkreettiset toimintasuositukset tilanteen ratkaisemiseen, oikeudellinen arvio ja neuvoja henkisen jaksamisen varmistamiseksi.
Se on henkilökohtaista ja kyseiseen tapaukseen räätälöityä.

Someturvan käsitellyistä tapauksista jopa 37% on täyttänyt rikoksen tunnusmerkit ja 10% tapauksissa on ollut rikoksen uhka. Apua on saatu ennen kuin tilanne on eskaloitunut rikokseksi.Lisäksi ennaltaehkäisevä vaikutus on mittava.

Karkeasti kustannus palvelulle on noin 5€/ oppilas/vuosi.

Someturva-palvelu on jo käytössä muun muassa Vantaan, Espoon, Turun ja Tampereen kouluissa.

Kirkkonummen Perussuomalaisten valtuustoryhmä

Johanna Järvinen